قیمت کم بازی‌های رایانه‌ای خارجی، یکی از علل استقبال از آنها

خبرگزاری تسنیم: یک تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، گفت: قیمت کم بازی‌های رایانه‌ای خارجی، یکی از علل استقبال از آنهاست.

مرتضی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص مشکلات موجود در مسیر تولید بازی‌های رایانه‌ای، اظهار داشت: مشکل عمده این صنعت به بازار آن در کشور باز می‌گردد که نابسامانی آن باعث شده است انحصار عجیبی در دست عده‌ای خاص ایجاد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این عده بازار را به دست گرفته‌اند و در نبود قانون کپی‌رایت با عملکرد منفی خود، قیمت بازی‌های خارجی را بسیار پایین آورده‌اند و البته شبکه زیر زمینی توزیع به ضرر بازی‌های ایرانی تمام می‌شود.

این تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، همچنین گفت:‌ مسئله دیگر تبلیغات بازی‌هاست که در کشور ما منسجم نیست و انگیزه تولیدکننده برای تولید بازی‌ها کم می‌شود، این موضوع باعث می‌شود بازی‌های ایرانی در میان انبوه بازی‌های رایانه‌ای ساخت خارج اصلاً دیده نشوند.

وی با اشاره به توان پایین شرکت‌های داخلی در تولید بازی‌های رایانه ای افزود: در حال حاضر نیروی متخصص و آموزش‌دیده به تعداد کافی هستند اما توان مالی شرکت‌ها کم بوده و از سوی دیگر نبود بازار فرصت ارائه محصولات را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: حمایت دولتی در سرمایه‌گذاری و نظارت بر توزیع‌ بازی‌های خارجی وجود ندارد همین موضوع باعث ضعف تولیدات داخلی می‌شود.

نبود قانون کپی‌رایت باعث ایجاد بازار یکطرفه برای بازی‌های رایانه‌ای شده است
خبرگزاری تسنیم: یک تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، گفت: نبود قانون کپی‌رایت باعث ایجاد بازار یکطرفه برای بازی‌های رایانه‌ای شده است.

فرزام ملک‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص مشکلات موجود در مسیر تولید بازی‌های رایانه‌ای، اظهار داشت: این موضوع در مورد شرکت‌های خصوصی به موضوعاتی از جمله سرمایه‌گذاری، تولید و درآمدزایی مربوط می‌شود چرا که شرکت‌های خصوصی از بنیاد ملی بازی رایانه‌ای بودجه نمی‌گیرند و برگشت سرمایه نیز برعهده خودشان است.

وی ادامه داد: مشکلات این حوزه را می‌توان در دو موضوع تولید و بازار خلاصه کرد؛ در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری، آموزش و نبود تجربه کافی در شرکت‌های سازنده بازی‌ها تأثیرگذار است، اما مشکل دیگر عدم وجود قانون کپی رایت است که تبعات زیادی دارد، نبود این قانون  باعث ایجاد بازار یکطرفه برای بازی‌های رایانه‌ای شده است.

این تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای همچنین گفت:‌ ماهیت بازی‌های رایانه‌ای، ماهیتی فنی بوده که دانش روز در آن به شدت مهم و تأثیرگذار است، مجموعه تولید آن به چابکی و سرعت نیاز دارد و باید سریع تغییر جهت دهد اما سیستم دولتی با وجود سیستم بوروکراسی و کند نمی‌تواند با این بخش همکاری خوبی داشته باشد.

 وی افزود: دنیای بازی‌های رایانه‌ای دائماً در حال تغییر است چنانچه در حال حاضر، بازار یک نیاز دارد و سه ماه دیگر نیاز به یک محصول جدید احساس می‌شود.ما با شرق آسیا و آمریکای جنوبی قرارداد همکاری داریم؛ نکته مهم این است که در همان ابتدای همکاری همه چیز مشخص و به صورت لیست کاری ارائه می‌شود. اما در ایران بازار به این شکل نیست؛ شبیه پاساژی است که تعدادی مغازه در آن به یک فعالیت مشغولند اما در همان مکان تعداد زیادی دست‌فروش‌ مشغول فروش جنس تقلبی و خارجی هستند.

ملک‌آرا عنوان کرد: در کشور ما تبلیغات و حلقه مارکتینگ وجود ندارد، مثلاً بازی آسمان دژ در جشنواره بازی‌های آلمان جایزه بهترین بازی مستقل دنیا را از آن خود کرد و در خارج از کشور مشتری بسیار داشت اما در ایران استقبال زیادی از آن نشد. در خارج از کشور ممکن است 80 درصد درآمد خود را به تبلیغات اختصاص دهند اما باز هم بازی‌ها سود خود را خواهند داشت.

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/430929

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/430253