یک تولیدکننده بازی رایانهای، گفت: بودجه صنعت بازیسازی ما به اندازه یک سوم تولید یک بازی خارجی نیست.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهرداد آشتیانی درخصوص مشکلات موجود در مسیر ساخت بازیهای رایانهای، اظهار دشت: این موضوع را میتوان از جنبه تولید، پخش و توزیع مورد بررسی قرار داد؛ تولید ما بسیار لاغر است و اگر بخواهیم یک بازی تولید شده را با کیفیت بین المللی بسازیم بعضاً باید هزینههای میلیاردی انجام دهیم.
وی ادامه داد: باید پذیرفت که تجربه و توانایی لازم برای تولید بازی رایانهای در حد بینالمللی نداریم، همین موضوع باعث تولیداتی با کیفیت پایین، دوباره کاری و آزمون و خطا میشود. در نظام نشر و توزیع نیز ضعفهایی وجود دارد ضمن اینکه تبلیغاتی برای بازیهای داخلی انجام نشده و به سمت بازارهای توزیع بین المللی حرکت نکردیم.
این تولیدکننده بازیهای رایانهای در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل جذابیت بازیهای رایانهای خارجی برای کودکان و نوجوانان، گفت: یک بازی درجه یک خارجی با بودجه میلیاردی ساخته میشود و شاید بتوان گفت کل بودجه صنعت بازیسازی ما به اندازه یک سوم تولید یک بازی خارجی نیست، در نتیجه باید تولیدات عمیق و باکیفیت ارائه کنند.
وی افزود: از سوی دیگر به دلیل نبود قانون کپی رایت، یک بازی خارجی، بعضاً رایگان یا حتی با قیمتی پایین تر از بازیهای ساخت داخل در دسترس کودکان و نوجوان قرار میگیرد این درحالی است که یک بازی خوب خارجی در خود کشور تولیدکننده 75 دلار است که قیمت واقعی آن در ایران حدود 250 هزار تومان میشود اما با قیمتی در حدود دو یا سه هزار تومان در دسترس نوجوانان ما قرار میگیرد لذا برای آنها مقرون به صرفه نیست که بازی ایرانی تهیه کنند.
آشتیانی تصریج کرد: بازیهای خارجی از لحاظ گرافیک، محتوای فنی، طراحی و به دلیل 40 سال عقبه بازیسازی در برخی کشورها از جذابیت بالایی برخورداند و نمیتوان انتظار داشت که ما با حدود 6 یا 7 سال عقبه بازیسازی با آنها رقابت کنیم.
وی در پایان گفت: با توجه به تجربه کم در این زمینه، روند رشد بازیسازی در ایران بسیار چشمگیر است اما فاصله همچنان وجود دارد اما از این نکته نیز نباید غافل شد که مشکلات تولید داخلی باعث شده یا بازیسازان این کار را ترک کنند یا فقط برای بازارهای بین المللی بازی بسازند.