دستگاه‌های انتظامی برای جلوگیری از قاچاق بازی‌های رایانه‌ای توجیه شوند

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به امکان القای فرهنگ غیرارزشی از طریق باز‌ی‌های رایانه‌ای خارجی گفت: دستگاه‌های انتظامی برای جلوگیری از قاچاق بازی‌های رایانه‌ای خارجی توجیه شوند.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به نقل از خبرگزاری تسنیم، جمشید جعفرپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: یکی از سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان در اوقات فراغت بازی‌های رایانه‌‌ای است که بستر مناسبی برای القای فرهنگ و ایجاد نگرش‌های جدید در ذهن و روح آن‌هاست. به همین دلیل می‌تواند از سوی کسانی که به دنبال القای فرهنگ خود هستند مورد استفاده قرار گرفته و فضایی برای رخنه و نفوذ در فرهنگ ایرانی-اسلامی از طریق این ابزار مهم مورد ایجاد شود.

وی ادامه داد: جذابیت در بازی‌ها و وجه سرگرم کننده آن به گونه‌ای است که کودک و نوجوان را به خود جلب می‌کند و در لابه‌لای برنامه‌ریزی‌ها، اصول و ارزش‌های سبک زندگی به ذهن کودکان و نوجوانان القا می‌شود. به همین دلیل در این زمینه باید چند اقدام پیشگیرانه انجام داد؛ از جمله اینکه تلاش کنیم بازی‌هایی را که در دسترس نوجوانان است با توجه به محتوا، تناسب و گرافیک مناسب سن آنها باشد، باید به خانواده‌ها در تهیه بازی‌های رایانه‌ای اطلاع رسانی شود و تلاش کنیم که تولیدات داخلی با محتوای ایرانی-اسلامی و مضامین فرهنگ بومی در بازار داخلی مورد حمایت قرار بگیرد.

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ردیف بودجه نداشته و هر چه هست کمک دولتی است، گفت: این بنیاد از محل ردیف بودجه متمرکز وزارت ارشاد بودجه می‌گیرد اما ردیف مستقل بودجه‌ای ندارد. اما ما همیشه در کمیسیون فرهنگی در فصل بودجه با توجه به حساسیت کار بنیاد بازی‌ها سعی می‌کنیم از ردیف کمکی مبالغی را برای‌آن پیش‌بینی کنیم.

جعفرپور همچنین در خصوص قاچاق بازی‌های خارجی و واردات غیرقانونی آن گفت: باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا کالای قاچاق تهیه نشود و در این زمینه کار سلبی انجام شود. باید دستگاه‌های انتظامی برای جلوگیری از بازی‌های رایانه‌ای خارجی توجیه شوند، اما نکته بعدی آگاه‌سازی مردم در خصوص مضرات تهیه هر نوع بازی است.

وی درباره استقبال نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای خارجی نیز گفت: دست تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای خارجی به لحاظ مسائلی مانند استفاده از تصاویر، گرافیک، مسائل فرهنگی فنی، محتوای بازی‌ها و حتی شخصیت‌های بازی باز است، لذا بازی‌ها با جذابیت بیشتری تولید می‌شوند اما باید از جوانان مستعدی که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند حمایت شود و اسپانسرها توجیه شوند که تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند صنعتی سودآور باشد که بخش اقتصادی نیز از آن منتفع می‌شود.