رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: طبق آماری که سال 89 در هشت کلانشهر کشور بین یک جامعه آماری 8 هزار نفری گرفته شد 20 میلیون کاربر بازیهای رایانهای در کشور ایران وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بهروز مینایی بیدگلی ظهر امروز در دومین همایش آسیبشناسی بازیهای رایانهای غربی که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد با اشاره به بیانات رهبری در زمینه آسیبهای بازیهای رایانهای که پیش از هر مسئول دیگری نسبت به این موضوع هشدار داده بودند، گفت: بازیهای رایانهای پدیده و یکی از مقتضیات دنیای امروز است.
وی در ادامه افزود: طبق آماری که سال 89 در هشت کلانشهر کشور بین یک جامعه آماری 8 هزار نفری گرفته شد 20 میلیون کاربر بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد، همچنین طبق تحقیقی که توسط صدا و سیما در سال 92 انجام شد 18 میلیون کاربر در سراسر کشور بالای یک ساعت در روز بازیهای رایانهای انجام میدهند.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه صنعت بازیهای رایانهای سومین صنعت پولساز دنیا در عصر حاضر محسوب می شود، گفت: در سال گذشته این صنعت 10.6 درصد رشد و 52 میلیارد دلار درآمد داشته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 هزار فرصت شغلی به واسطه این صنعت در آمریکا ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: پیشگامان این صنعت در دنیا به ترتیب آمریکا، ژاپن و کانادا بوده و سرعت رشد صنعت گیم در سالهای اخیر به حدی زیاد بوده که از سال 2004 به بعد بیش از موسیقی و فیلم رشد داشته است.
مینایی گفت: صنعت گیم دهه 60 شمسی وارد ایران شده و در دهه 70 نخستین بازیهای رایانهای در داخل کشور ساخته شد و در حال حاضر کانون پرورش فکری، مرکز فناوریهای نوین و تبیان در این زمینه فعالیت مستمر دارند.
وی با بیان اینکه امکان دانلود بازیهای رایانهای از اینترنت یکی از عوامل مهم در ورود بیرویه بازیهای خارجی به ایران است، اظهار کرد: رشد قارچگونه بازیهای رایانهای در سطح مجازی، عدم حمایت از بازیهای داخلی و رقابت غیر عادلانه بازهای رایانهای ایرانی و خارجی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
مینایی با بیان اینکه مهمترین آسیب بازیهای رایانهای در حال حاضر در زمینه ارزشهای دینی و مقدسات است، تصریح کرد: اخیرا اقدامات زیادی در بازیهای رایانهای علیه ایران و مقدسات ما صورت گرفته که نمونه آن حمله به ایران و تهران و قرار دادن مساجد به عنوان مقر تروریستها در این بازیهاست.
وی از آسیبهای مهم بازیهای رایانهای در سالهای اخیر افزایش خشونت، وحشت، ترس و استفاده از المانهای تحریک آمیز جنسی را برشمرد و گفت: رایجترین بازی بعد از FIFA در عصر کنونی GTA است که از بسیاری المانهای تحریکآمیز در آن استفاده شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بازیهای رایانهای همزاد پنداری بالایی با کاربران خود دارند و به همین دلیل نشان دادن استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و استفاده از الفاظ رکیک موجب ناامیدی، افسردگی و ترس در میان کاربران که اصولا از قشر نوجوان هستند، میشود.
مینایی با اشاره به اینکه در پشت پرده ناشران این بازیها صهیونیستها و یهودیان قرار دارند، بیان کرد: برای امن شدن فضای مجازی سایتی ایجاد شده است که اقدام به ویرایش بازیهای رایانهای و ردهبندی سنی آنها کرده است تا آسیب آنها بر روی کاربران به حداقل برسد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 200 بازی در داخل ایران ساخته شده ولی با توجه به نیاز روز که کمتر از 10 درصد از کاربران ایرانی از این بازیها استفاده میکنند و همچنین سرعت رشد بالای این صنعت در دنیا، باید بیشتر در این زمینه کار شود.
رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای در پایان گفت: در 22 نمایشگاه داخلی و خارجی بازیهای ایرانی راه پیدا کرده و توانسته است خود را به بازار جهانی عرضه کند و در حال حاضر بزرگترین نقطه چالشی ایران در این زمینه تبلیغات و توزیع این بازیها در سطح جهان است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930329000499