گروه فضای مجازی: رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه گفت: بچهها قصه را بسیار دوست دارند و اگر بتوانیم زندگی پیامبران و داستانهای زیبا و شیرین، معصومین(ع)را در بازیهای رایانهای استفاده کنیم، در ترویج و آموزش خوبیها به کودکان مؤثر خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بازیهای رایانهای جهت ترویج قرآن و تربیت اسلامی به کودکان و چگونگی مواجهه با بازیهای منفی گفت: آموزش، تعلیم و تربیت را به سادگی میتوان در بازیهای رایانهای انجام داد اما متأسفانه در این حوزه، بازیهای زیادی تولید نشده است و یا اگر هم تولید شدهاند از کیفیت مطلوب برخوارد نیستند.
این محقق و پژوهشگر قرآنی با اشاره شخصیت حضرت محمد(ص) و مواردی که میتوان در بازیهای کودکان لحاظ شود افزود: در بازیهای رایانهای کودکان میتوان بخشی از آن را به نقاشی اختصاص داد و از برنامههایی مانند فتوشاپ و ورد در آنها استفاده کرد و صحنههایی از جنگ خندق و یا حرم پیامبر(ص) و یا مواردی که مربوط به ایشان میشود به صورت ساده برای آنها کشید، که کودکان بتوانند تکمیل کرده و یا رنگ کنند.
ویژگی پیامبر اسلام(ص) را در بازیها قرار دهیم
راستگو تصریح کرد: مهمترین ویژگی پیامبر اسلام(ص)، اخلاق و مهربانی ایشان است. اگر ما بتوانیم اینها را با قصههایی که در این رابطه انجام میشود به صورت مواردی که پیامبر(ص) داشتند مانند رفتار نرم، لطیف و اخلاق خوش به همراه لبخند و چهره زیبا و یا گذشت که موجب هدایت مردم میشد، به صورت داستانی در بازیها قرار دهیم کودکان بیشتر میتوانند در زمینه قرآن و اسلام آموزش ببینند.
داستان پیامبر(ص) به صورت قصه در نرمافزار قرار گیرد
وی یادآور شد: مطلبی که بچهها بسیار دوست دارند، «قصه» است. اگر ما بتوانیم زندگی پیامبران و داستانهای زیبا و شیرین، که برای آنها اتفاق افتاده است را به صورت انیمیشن، تکههایی از فیلم و یا زندگی معصومین(ع) را به صورت مستقیم در بازی استفاده کنیم، در ترویج و آموزش خوبیها به کودکان مؤثر خواهد بود.
نظارت غیرمستقیم در بازیهای رایانهای لحاظ شود
وی ادامه داد: یکی از کارهای دیگری که در بازیهای رایانهای باید به آن توجه شود نظارت غیرمستقیم است. نظارت در بازیهای کودکان توسط والدین به نوعی میتواند آموزههای اسلامی را با توجه به بازیها به کودک آموزش دهد. اگر پدر و مادرها مراقب بازی کودکانشان باشند، گاهی باید چند دقیقهای در کنار کودک بازی موردنظر را انجام دهند در اینصورت، کودک هم خوشحال میشود که والدینش همراه او بازی میکنند و او را همراهی میکنند.
بازی رایانهای تنها یک بازی است
رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه ادامه داد: والدین در بازیهای رایانهای که کودکان انجام میدهند باید آن را شرح دهند به نوعی که کودک مفاهیم درست و غلط آنها را درک کند. در بعضی از مواقع مشاهده شده است کودک به حدی غرق در بازی شده که خود را بهجای شخصیتهای اصلی بازی قرار میدهد. پدر و مادر باید به کودکان آموزش دهند که بازی رایانهای تنها یک بازی است و فرزند آنها نباید به خاطر یک بازی منفی اخلاق و روحیاتش را خراب کند.
رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه با اشاره به اینکه بعد از بازی رایانهای کودکان، باید چند نکته را رعایت کرد، گفت: نکته اول این است که والدین بلافاصله بعد از بازیهای رایانهای کودک را مجبور به درس خواندن نکنند و بعد از بازی باید استراحت مختصری را به صورت پیادهروی و یا خوردن غذا انجام دنهد تا حالت عصبی و هیجان کاذب در آن به صورت نرمال برگردد.
نباید بازی را به زور از بچه گرفت
وی افزود: والین باید به این نکته توجه کنند که نباید بازی را هم به زور از بچه گرفت و او را از بازی با فشار و عصبانیت جدا کنند چراکه این امر اثرات منفی را برای آنها در پی خواهد داشت. راهکار اینکار هم خرج کردن مهربانی و عطوفت و بیان جملههای مهربانانه و اعلام زمان دقیق برای پایان بازی به کودک است.
بازی برای کودک میتواند مفید هم باشد
راستگو ادامه داد: پدر و مادر باید زمانی که کودک، خود، بازی را خاتمه میدهد او را تشویق کنند. والدین در این زمان باید به کودک این امیدواری دهند که او دوباره میتواند بازی را در روز آینده انجام دهد در اینصورت کودک احساس میکند که عدالت برقرار شده است. این عدالت باعث میشود کودک با عشق و علاقه به موارد دیگر بپردازد و نه به اجبار دیگران. این موارد را اگر پدر و مادر در هنگام بازی کردن کوک رعایت کنند، بازی برای او میتواند مفید هم باشد.
والدین قبل از بازی کودک بر آن نظارت کنند
بنیانگذارطرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه گفت: والدین میتوانند بعد از بازی کودک، از او سوال کنند که از این بازی چه نتیجهای گرفتهاند و در آنها چه حالتهایی را ایجاد میکند. بعد از این اگر مشاهده کردند که نتایج منفی است این حالت منفی را به کودک نشان دهند و به او بفهمانند که بعد از بازی عصبی شده است و قبل از آن آرام بوده و اگر این موارد را والدین قبل از بازی با نظارت انجام دهند اثرات مطلوبتری را هم میتواند داشته باشد.
مراقب دوستان فرزندمان هم باشیم
وی با اشاره به اینکه در امر بازی باید مراقب دوستان بچهها هم بود، گفت: مربیان پرورشی، مدیران و معلمان مدارس باید مراقبتهای ویژهای را در این زمینه داشته باشند که مبادا بچهها بعضی از موارد منفی را با همدیگر مطرح کنند. گاهی اوقات پدر و مادری به این موارد حساس هستند و اصول روانشناسی را در تربیت کودک لحاظ میکنند ولی کودک هنگامی که به مدرسه میرود با یک فلش و لوح فشرده و بازی منفی تمام تلاشهای آنها را خنثی میکند.
با کودکان صادق باشیم
راستگو تصریح کرد: پدر و مادر نباید به گونهای با کودک رفتار کنند که کودک به اعمال زیرمیزی و یواشکی روی آورد. باید با بچه رو راست بود تا اون نیز با پدر و مادرش مانند آنها رفتار کنند و کاری نباید کنند که بچه حالت منافقانه و دورویی به خود گیرد. مسئله قوم و خویشها را هم باید رعایت کرد، چراکه ممکن است کودک با یکی از بچههای فامیل رابطه صمیمی داشته باشد و او کودک را برای بازیهای منفی تشویق کند.
رئیس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه گفت: در دوران تابستان هم که بچهها و مدارس تعطیل هستند باید به مسئله سرگرم کردن کودک توجه بیشتری شود که آنها در این زمان به دنبال بازیهای منفی رایانهای نروند. والدین باید با برنامهریزیهای صحیح همچون مسافرت، کلاسهای متنوع و بدون خستگی برای کودک او را مشغول کنند و یا با مدیریت صحیح و انتخاب بازیهای مناسب او را همراهی کنند.
http://www.iqna.ir/fa/News/1417511