در صنعت گیم ایران چه می‌گذرد؟

شاید صنعت گیم ایران درحال حاضر با سایر نقاط دنیا فاصله زیادی داشته باشد اما در چند سال اخیر توجه مسوولان و تولیدکنندگان داخلی نسبت به این موضوع بیشتر شده و روز به روز محصولات بیشتری در عرصه گیم ایرانی پا در عرصه ظهور می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در هفته گذشته اعلام شد که بازی رایانه ای "قهرمان ما" همزمان با برپایی جام جهانی 2014 فوتبال در بازار گیم توزیع می‌شود.

بازی قهرمان ما به نویسندگی نیما آباده در استودیو آنو ساخته شده است و با موضوع سوم شخص اکشن در سبک ماجرایی اشاره و کلیک ساخته شده وهمزمان با جام جهانی فوتبال در شبکه توزیع بازارگیم قرار می گیرد.

این بازی، با بیش از 65 بکگراند، 20 دقیقه انیمیشن برای شخصیتها، بیش از 15 کاراکتر و چندین دقیقه کمیک‌های کارگردانی شده و یکی از بازی های بزرگ ایرانی در سبک ماجرایی شخصیت به شمار می رود.

داستان بازی در مورد اتفاقات عجیبی است که در شهر افتاده و موجودات زنده را تبدیل به موجودات پلیدی کرده است. قهرمان بازی که «جکی» نام دارد یک لوله‌بازکن ساده با خصوصیات اخلاقی خاص بوده و سعی دارد منشا این اتفاقات عجیب را پیدا کند و آن را نابود کند.

جکی برای رسیدن به این هدف بایستی معماهای مختلف را حل کرده و هم‌چنین هر از گاهی دست به مبارزات اکشن بزند، چند شخصیت اصلی دیگر نیز برای بازی طراحی شده که به پیشرفت روند داستان کمک می‌کنند.

تولیدکنندگانی که پول را دوست دارند

اما تولیدکننده بازی‌ رایانه‌ای "عملیات انهدام 2: نبرد خرمشهر"با بیان اینکه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تنها جنبه مادی و درآمدزایی حوزه گیم را مورد توجه قرار می دهند، گفته است: رشد صنعت گیم کشور به صرف هزینه و زمان با اتکا به تدوین و اجرای برنامه مناسب، منسجم، قابل تحقق است.

حبیب داستانی بنیسی ایجاد نظام گسترده، یکپارچه، سریع و کارآمد را از راهکارهای مناسب در تجاری‌سازی صنعت گیم عنوان کرد و افزود: تبلیغ و توزیع بازی‌های رایانه‌ای در این فرایند نقش بسزایی دارد.

او بازاریابی، تبلیغات و توزیع مناسب را از عوامل اساسی در ایجاد فرآیند یادشده برشمرد و توضیح داد: هر یک از موارد یاد‌شده بخش‌هایی از نظام کار بوده که در حقیقت، تبلیغات بخشی از بازاریابی است و توزیع نیز منحصر در توزیع به سبک امروزی (سنتی) بازی‌های رایانه‌ای نیست و فراتر از آن است.

بنیسی یادآورشد: در زمینه تبلیغات و بازاریابی باید عملیاتی و کاربردی تصمیم‌گیری کرد و با سیاست‌گذاری مناسب، بازار گیم ایرانی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه به رغم درآمدزابودن حوزه گیم، بخش خصوصی کمتر در عرصه تولید و توزیع گیم رغبت نشان میدهد، گفت: انگیزه تولیدکنندگان و حامیان آن‌ها از تولید، تنها جنبه مادی و درآمدزایی است، بدیهی است چنانچه نتوانند درآمدزایی مناسبی داشته باشند، در این حیطه وارد نمی شوند.

او به نقش تبلیغات و دستگاههای مسوول در این گستره اشاره کرد و ادامه داد: صدا و سیما، دست اندرکاران و کارشناسان حوزه گیم می توانند با ارایه طرح موضوع در زمینه نیاز بازار و مخاطب در رشد اقتصاد بازیهای رایانه‌ای نقش آفرین باشند.

بازی سازها باید مجوز بگیرند

اما معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای اعلام کرده است که تمامی طرح‌ها و بازینامه‌ها در اشکال و گونه‌های مختلف مرتبط با حوزه گیم برای تولید می بایست دارای مجوز ساخت باشد، بدیهی است تولید وارایه هرگونه بازی رایانه ای فارغ از روند یادشده قانونی نبوده وعواقب قانونی آن بعهده سازندگان و پخش کنندگان این قبیل تولیدات است.

براساس قانون، نظارت برتولید (مجوز ساخت) و توزیع و نشر (مجوز عرضه) بازیهای رایانه ای و ویدیویی به عهده این بنیاد است.

معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای همچنین اعلام کرد که بازیهای "ماشین آهنربای هیدورلیکی"، "معمای گویان " ،"سوپرشوت"، "انقراض" و "آفتابه" فاقد مجوز ساخت از این بنیاد است.

براساس این گزارش، دست اندرکاران بازیهای یادشده تاکنون هیچ تقاضای اخذ مجوز ساخت به بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ارایه نکرده‌اند.

http://isna.ir/fa/news/93030200321/%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%AF