صحبت از اقتصاد دانش بنیان، یکی از کلیدواژههایی است که این روزها بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است. خصوصا این مساله در سند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بهوضوح به چشم میآید. اما در این میان صنعت بازیهای رایانهای که بهعنوان یکی از صنایع پیشرو و دانشبنیان در سطح جهان جایگاهی ویژه دارد، در کشور ما بهشدت مورد غفلت و بیمهری واقع شده است.
بیشک معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری بهعنوان عالیترین نهاد متولی در رشد و توسعه فعالیتهای مبتنی بر علوم و دانشهای نوین میتواند نقشی بیبدیل در رشد و توسعه صنعت بازیسازی در کشور داشته باشد. همانگونه که بارها بیان شد، امروزه بازیسازی سهم مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است که متاسفانه از این بازار میلیارد دلاری، سهم ایران چندان بالا نیست.
به نظر ضروری است در قدم اول با همکاری تولیدکنندگان بخش خصوصی و نمایندگان آنها و نیز بنیاد ملی بازیهای رایانهای، کارگروهی مشخص در زمینه بازیهای رایانهای و حمایت از تولیدکنندگان در این معاونت شکل گیرد تا به بسیاری از مشکلات این حوزه رسیدگی شود:
1. یکی از اساسیترین این مشکلات بحث تامین سرمایه برای تولید بازیهای فاخر و قابل رقابت با بازیهای خارجی است که میتواند منابع آن از طریق راهکارهای آن معاونت بهصورت وام در اختیار پروژههای ملی قرار گیرد. پروژههایی که یا توسط کارگروه رسما مورد ارزیابی قرار گیرند یا از طریق بنیاد برای اخذ وام معرفی شوند.
2. ایجاد فرصتهای تعامل با شرکتهای جهانی فعال در عرصه بازیهای رایانهای برای فراهم آوردن زمینه حضور ناشران بزرگ جهانی در ایران و آشنایی با پتانسیلهای بازیسازی کشور برای صادرات خدمات بازیسازی کمک بزرگ دیگری در جهش این صنعت است.
3. همچنین بسترسازی برای حضور بازیها و تولیدات کشور در رویدادهای مهم صنعت گیم در جهان میتواند تولیدات ملی را فراتر از مرزها معرفی کند.
4. مساله دیگر تسهیل در شناسایی شرکتهای بازیساز بهعنوان شرکتهای دانشبنیان و بهرهمندی از مزایای آن است. مجموعههای بازیساز برای اخذ مجوز بازیسازی از بنیاد ملی بازیهای رایانهای فرایند پیچیدهای را طی میکنند که در آن هم صلاحیتهای علمی، فنی و هم صلاحیتهای عمومیشان مورد ارزیابی قرار میگیرد. این شرکتها برای پذیرش بهعنوان دانشبنیان باز باید همان روند پرپیچ و خم بوروکراسی را طی کنند و شایستهتر آن است که در رسیدگی به پرونده شرکتهای بازیساز که توانستهاند مجوز بازیسازی را از بنیاد اخذ کنند بهعنوان شرکتهای دانشبنیان تسهیل قایل شد.
5. یکی از مهمترین مسایلی که بازیسازان با آن درگیر هستند هزینههای سنگین فراهمآوردن محل کار و کارگاههای بازیسازی است. یکی از ایدههایی که پیش از این توسط افراد مختلف مطرح و هرگز عملیاتی نشد، پیشنهاد تهیه یک ساختمان و مجتمع بازیسازی بود که در آن تمامی گروههای بازیساز دفتر داشته باشند و از هزینههای سنگین کرایه محل یا خرید دفتر در نقاط مختلف شهر رهایی یابند. این مساله پیشتر توسط ریاست سابق مرکز ملی فضای مجازی وعده داده شده بود که البته هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.
6. ایجاد مراکز رشد و پارکهای فناوری تخصصی در این حوزه که در آنها امکان تعاملات گسترده با بازیسازان خارجی فراهم آید، از دیگر اقدامات مفیدی است که میتواند توسط معاونت فناوری ریاستجمهوری در جهت حمایت از این صنعت صورت گیرد.
7. حمایت از نخبههای بازیساز توسط بنیاد ملی نخبگان و فراهمآوردن تسهیلات معافیتهای نظام وظیفه، بهرهمندی از منابع صندوق حمایت از نخبگان و.... خواسته دیگری از معاونت فناوری ریاست جمهوری است.
نهایتا باید متذکر شد که مهمترین مشکل بازیسازی در ایران باورنکردن بازیسازی بهعنوان صنعتی پیشرو در جهان و غفلت مسئولان نسبت به این مساله است که در تبیین اهمیت آن و اختصاص بودجههای ملی در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری میتواند بسیار فعالتر از گذشته عمل کند.
http://www.ictnews.ir/110-1120-114742/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C.aspx