80 میلیارد دلار تراکنش بازی های رایانه ای در جهان

عضو هیأت مؤسس انجمن بازی سازان رایانه ای ایران گفت: طی برآوردهایی که در خصوص بازی های رایانه ای در جهان ارائه شده، 80 میلیارد دلار تراکنش برای این صنعت در سطح جهان وجود دارد و این در حالی است که در ایران توجهی به این صنعت نمی شود.
هادی جعفری، عضو هیأت مؤسس انجمن بازی سازان یارانه ای ایران و مدیر عامل شرکت فناوران توسن گام، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج از کم توجهی مسوولان به حوزه ی بازی های رایانه ای خبر داد و گفت: به عنوان تولید کننده ی این بازی ها و کسی که جوانی خود را در این راه گذرانده است باید بگویم که متأسفانه در کشور ما و البته مسوولان برای بازی های یارانه ای اهمیت بسیار کمی قائل هستند و این را می توان از بودجه ای که به این حوزه اختصاص داده شده، فهمید.
وی ادامه داد: این روزها با بررسی صنعت بازی های رایانه ای در خارج از کشور متوجه می شویم که این حرفه می تواند چه منبع درآمدزایی مؤثری برای کشور باشد که بدون احتیاج به مواد خام اولیه و تنها با نیروهای انسانی می توان از این حوزه بهره های خوبی برد.
عضو هیأت مؤسس انجمن بازی سازان یارانه ای ضمن بیان اینکه در دنیا بازی های رایانه ای را یک صنعت می دانند، افزود: طی برآوردهایی که در خصوص این صنعت در کشور های پیشرو داشته ایم متوجه شدیم که 80 میلیارد دلار تراکنش برای این صنعت در سطح جهان در نظر گرفته شده است و برای مثال این صنعت در تولید ناخالص کانادا 2.3 میلیارد سهم دارد و در کنار آن برای چند هزار نفر نیز اشتغال ایجاد می کند، این در حالی است که ایران هم توان رسیدن به این جایگاه را در این صنعت دارد، اما؛ متأسفانه به آن توجه کمی دارد.
جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: ایران نیز با توجه به تجربیاتی که دارد، آماده است تا به صورت کاملا حرفه ای به این حوزه وارد شود و آن را در کنار دیگر صنایع اش، یک صنعت بداند؛ چرا که این صنعت برخلاف صنایع دیگر، تجهیزات ویژه ای نمی خواهد و تنها متکی بر نیروهای انسانی است و در عین حال هزینه ی نیروی انسانی این حوزه ی کاری در ایران نسبت به کشورهایی چون کانادا حدود 10 برابر کمتر است.
وی با اشاره به اینکه ما در کشور نیروی متخصص و جوان در این حوزه داریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور نیروهای انسانی علاقه مند و البته متخصص در این حوزه داریم می توانیم در این صنعت صاحب سبک شویم و همانطور که در مسابقات جهانی سال گذشته دیده ایم کارهایی که از ایران حضور داشتند توانستند رتبه های خوبی را کسب کنند و این برای ما انگیزه ای مضاعف بود.
جعفری، عضو هیأت مؤسس انجمن بازی سازان یارانه ای، در خصوص ضعف در ساختار بعضی از بازی های یارانه ای گفت: ما در دوره های گذشته در این حوزه ضعف های دشته ایم که در هر دوره سعی در برطرف کردن آن داشته ایم و به اعتقاد من امروز در نقطه ی عطف هستیم که می توانیم خود را در این صنعت نشان دهیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی از اختصاص بودجه ی 3 میلیاردی برای بازی های رایانه ای گفت و افزود: بودجه ای که امسال برای بنیاد بازی های رایانه ای اختصاص داده شده است 3 میلیارد تومان است و با در نظر گرفتن هزینه های پرسنلی نمی دانیم چه مقدار از آن برای تولید هزینه می شود، این مقدار بودجه برای اختصاص به یک صنعت کافی نیست. چرا به این صنعت مانند دیگر صنایع غیر نفتی توجه نمی شود را نمی دانم، اما؛ بازی های یارانه ای، صنعتی است نوظهور و جدید که می توان با آن وارد چرخه ی صادرات شد.
مدیر عامل شرکت فناوران توسن گام دغدغه ی اصلی خود را در این حوزه این گونه عنوان کرد: دغدغه ی اصلی من این است که سال گذشته که برای بنیاد بازی های یارانه ای بودجه ای معادل 7 میلیارد و 500 میلیون تومان تصویب شد، تنها 3 میلیارد تومان به بنیاد داده شد امسال که بودجه ای 3 میلیاردی به این بنیاد اختصاص یافته چه میزان به دست بنیاد خواهد رسید و آیا گروه هایی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانند تا طرح ها و اهداف خود را عملی کنند.

-  http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1361745#sthash.GzQy3PbP.dpuf