پرواز دوران؛ افتخاری جدید برای بازی‌سازان ایرانی

پرواز دوران می‌تواند تا سال‌ها یادآور خاطرات خوشی برای جامعه بازی سازان ایرانی باشد.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از خبرگزاری (ایکنا)، شاید پرواز دوران اولین بازی نبرد هوایی تولید شده در ایران نباشد اما قطعاً می‌توان از آن به‌عنوان نمونه‌ای کم نظیر در این حوزه یاد کرد. شاخصه‌های این بازی در قیاس با نمونه‌های مشابه آن را می‌توان در دو بخش داخلی و خارجی دسته‌بندی کرد.

عماد رحمانی، تولیدکننده این بازی، پیوسته بودن روایتگری این داستان در قیاس با سایر محصولات داخلی را از جمله وجوه تمایز این بازی عنوان می‌کند و در پاسخ به این سوال که مزیت این بازی نسبت به سایر بازی‌های این سبک چیست می‌گوید؟

در این بازی کل عملیات‌های شهید دوران به تصویر کشیده شده است و محدود به یک بخش یا یک عملیات محدود نیست. سایر بازی‌های این سبک، تنها محدود به بخشی از دوران جنگ است. یکی دیگر از مزایای این محصول برتری گرافیکی نسبت به سایر تولیدات است که ‌فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند استقبال خوب کاربران را به همراه داشته باشد.

اگر بخواهیم از منظر تولید به این بازی بنگریم، پرواز دوران را چگونه توصیف می‌کنید؟

برای ادای حقی که این شهید بزرگوار بر گردن ما داشت، سعی شده است تا تمامی مراحل تولید به بهترین شکل صورت بپذیرد. تمامی مراحل پرواز و درگیری جنگنده‌های ایرانی با دشمن توسط گروه تولیدکننده شبیه‌سازی شده است که می‌توان گفت، ‌اولین بار است که این کار در داخل کشور صورت می‌پذیرد و ‌این محصول در میان تولیدات بازی که در زمینه نبردهای هوایی انجام شده است، کم‌نظیر خواهد بود.

آیا محصول قابلیت رقابت با تولیدات خارجی هم سطح خود را دارد؟

بازی‌هایی که در زمینه نبردهای هوایی در سراسر دنیا تولید می‌شود، همواره جزو محصولات پرطرفدار بوده است و به همین خاطر هر روز شاهد ورود یک محصول جدید در این زمینه هستیم. شاید نتوان این ادعا را کرد که این بازی در دنیا رقیب ندارد امام می‌توان گفت در میان محصولات هم سطح خود در دنیا، صاحب سبکی جدید است و قابلیت رقابت با آنها را دارد.

با توجه به اینکه هنوز این بازی وارد چرخه توزیع در بازار نشده است، آیا ارگان یا نهاد خاصی نسبت به‌پیش خرید این محصول اقدام کرده‌اند؟

پیشنهادهایی از برخی سازمان‌ها، نظیر شهرداری تهران، فروشگاه رسانه‌های دیجیتال و تعدادی از مؤسسات فرهنگی داشته‌ایم، اما فکر می‌کنم با شروع فروش رسمی این محصول، تقاضا برای خرید افزایش پیدا کند. البته حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های  تأثیرگذار فرهنگی نظیر صدا و سیما، می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند.

پرواز دوران، داستانی دنباله‌دار خواهد بود یا در همین نسخه خلاصه می‌شود؟

در مورد بازی پرواز دوران، این بازی انتهای کار خواهد بود اما، برنامه داریم تا در مورد شهدای شاخص نیروی هوایی این سبک بازی را ادامه دهیم. مطالعاتی هم در مورد برخی از این شهدای شروع کرده‌ایم که در آینده نزدیک اعلام خواهیم کرد.

‌آیا قابلیت‌هایی به این سبک بازی در ادامه راه اضافه خواهد شد؟

در حال حاضر کاربر این بازی صرفاً با دسته‌های بازی و دکمه‌های موجود بر روی آن، هواپیما را کنترل خواهد کرد. در اصل کاربر برای انجام این بازی نیازی به داشتن مهارت خلبانی ندارد. اما قصد داریم در ادامه راه و برای بازی‌های آینده، امکاناتی به بازی اضافه کنیم که شخصی که بازی را انجام می‌دهد بتواند تا حدودی کنترل هواپیما را انجام دهد و این کار برای افزایش جذابیت بازی انجام خواهد شد.‌ فعلاً قصد ورود به زمینه تولید شبیه‌ساز پرواز را نداریم زیرا ‌این کار نیاز به حضور مشاوران برجسته دارد و ما فعلاً قصد ورود به این حوزه را نداریم.

لازم به ذکر است که بازی پرواز دوران، اردیبهشت‌ماه امسال وارد بازار خواهد شد.