گروه فضای مجازی: هادی جعفریمنفرد گفت: صرف انرژی و زمان بیشتر برای پرداختن شخصیتهای قرآنی در بازیهای رایانهای، سبب میشود تا شاهد ساخت آثار ضعیف و توهینآمیز نباشیم.
هادی جعفریمنفرد، کارشناس بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به قهرمانسازی شخصیتهای قرآنی اظهار کرد: درباره قهرمانسازی شخصیتهای قرآنی در بازیهای رایانهای، ابتدا باید شناخت دقیقی نسبت به آن شخصیتها داشته باشیم. دوم آن که به آن اندازهای که این شخصیتها برایمان اهمیت دارند، ما هم برایشان انرژی، زمان و هزینه بگذاریم.
وی افزود: صرف انرژی و زمان بیشتر برای پرداختن شخصیتهای قرآنی در بازیهای رایانهای، سبب میشود تا شاهد ساخت آثار ضعیف و توهینآمیز نباشیم. گاهی اوقات اگر قرار باشد کار ضعیف انجام شود، بهتر آن است که انجام نشود.
تقدس شخصیتهای قرآنی را در بازیها از بین نبریم
این کارشناس بازیهای رایانهای تصریح کرد: اگر قرار باشد درباره یکی از شخصیتهای مقدس بازی ساخته شود و ما نتوانیم در این بازی عظمت و زیبایی آن شخصیت را بیان کنیم قطعا کار ضعیف ارائه خواهد شد و در نهایت شاهد مخاطبزدگی و توهین به شخصیت قرآنی میشویم.
وی بیان کرد: اصلیترین کلید در پرداخت شخصیتهای قرآنی در بازیهای رایانهای این است که بسیار دقیق و حساب شده کار کنیم و زمان و هزینه کافی برای این کار بگذاریم. برای شخصیتهای قرآنی باید آثار فاخر ساخته شود.
جعفریمنفرد اظهار کرد: متأسفانه نه تنها بازیهای رایانهای با محوریت شخصیتهای قرآنی بلکه همه بازیهای رایانهای، علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری به اهمیت تولید بازیهای مفید، بسیار مهجورمانده است و طبیعتا این موضوع به بازیهایی با محوریت شخصیتهای قرآنی سرایت میکند.
وی بیان کرد: روز به روز شاهد بیتوجهی به بازیهای رایانهای هستیم. متأسفانه تولیدکنندگان در میان بسیاری از مشکلات هستند. این حوزه به دلیل عدم باور برخی از مسئولان ارشد به اهمیت این صنعت و با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری با مشکلات بسیاری روبرو است.
صرف هزینههای بسیار، دلیل موفقیت بازیهای خارجی است
این کارشناس بازیهای رایانهای تصریح کرد: کشورهای خارجی موفق در حوزه بازیهای رایانهای بسیار هزینه میکنند، ما قطعا نمیتوانیم با هزینههای یک هزارم بازیهای خارجی انتظار داشته باشیم کارهای تأثیرگذاری تولید کنیم.
وی بیان کرد: بازیهای خارجی با هزینههای چند ده میلیون دلاری تولید میشود این در حالی است که بازیساز ایرانی باید ماشین زیرپایش را بفروشد و با قرض بسیار بازی تولید کنند. با این وضعیت نمیتوانیم با بازیهای خارجی رقابت کنیم.
جعفریمنفرد تصریح کرد: بازیسازان ایرانی توانایی فنی را دارند اما مشکل در تأمین اعتبارات آن است. آنها بازیهایی با هزینههای چند ده میلیون دلاری تولید میکنند و با هزینه چند صد میلیون دلاری به جهان تبلیغ میکنند و در نهایت زمانی که وارد ایران میشود با بهای نزدیک به سه هزارتومان در اختیار کاربران ایرانی قرار میگیرد.
وی بیان کرد: اگر شخصیت کاراکترهای خارجی در میان کاربرانمان شناخته شده است به این دلیل است که آنها با کمک تیم روانشناسی چندین ماه زمان برای صرف شخصیتهای بازیهایشان میکنند. همچنین هزاران طرح را برای رده سنی هدفشان طراحی میکنند تا نزدیکترین طرح را انتخاب کنند و به موفقیت دست یابند.
این کارشناس بازیهای رایانهای ادامه داد: ما در ایران چنین توانایی فنی و هنری را داریم اما مباحث اقتصادی، اصلیترین مشکلاتمان است.
وی بیان کرد: اولین قدم، تشویق تولیدکنندگان و تسهیل امر تولید و حمایت درمسیر تولید است که اگر این امر محقق شود، قصص قرآنی به قدری زیبایی و جذابیت خواهند داشت که کاربران بسیاری را جذب خواهد کرد.
اعتماد به بخش خصوصی، راه حل مناسبی برای تولید آثار فاخر است
جعفریمنفرد اظهار کرد: اگر به بخش خصوصی اعتماد شود، قطعا آنها میتوانند شخصیتهای قرآنی را به زیباترین شکل ممکن در بازیهای رایانهای بیاورند و در نهایت تأثیرات خود را بر کاربران بگذارند.
وی بیان کرد: حوزه شخصیتهای قرآنی باید بپذیریم که هزینهبر هستند و به نوعی سرمایه به حساب میآیند. باید بپذیریم که با ساخت چنین بازیهایی میتوانیم یک نسل و گروهی را از تسخیر شدن ذهنهایشان توسط بازیهای خارجی که هیچ تناسخی با فرهنگ ما ندارند، نجات دهیم.
http://www.iqna.ir/fa/News/1396737