مدیر استودیو بازیسازی پارسه بر ایجاد شبکه توزیع یکپارچه، منظم و شفاف در حوزه گیم تاکید کرد و گفت: بازاریابی، تبلیغات و معرفی مناسب محصول سهم بسزایی در تجاریسازی بازی های ایرانی دارد.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ،"سجاد بیگ جانی" به راهکارهای ایجادچرخه اقتصادی و حرکت به سمت تجاری سازی صنعت گیم اشاره کرد و افزود: تحقق رویکرد یادشده به بازاری پویا و فعال نیاز دارد. در این بازار میزان عرضه و تقاضا در قالب استاندارد و متعادل قرار دارد.
وی ادامه داد: نبود قانون کپی رایت و ورود بی ضابطه بازی های خارجی بدون اجازه ناشر اصلی به صورت انبوه با قیمت غیرواقعی سبب برهم خوردن معادله عرضه و تقاضا و در نتیجه مانع از شکل گیری اقتصاد گیم شده است. بودجه تولید یک بازی مناسب و استاندارد که بتواند با محصولات خارجی رقابت کند بیش از میزان فروش آن در بازار داخلی است که دلیل آن به غیرواقعی بودن قیمت فروش محصول بویژه گیم خارجی در بازاراست.
تولید کننده بازی رایانه ای "جاده های نبرد" با یادآوری اینکه بازار یابی ،تبلیغات و توزیع مناسب در تجاری سازی گیم ایرانی موثر است است، افزود: بازاریابی و تبلیغات در کنار ایجاد شبکه توزیع مناسب می تواند سهم بازی های ایرانی را در سبد خرید خانوار افزایش دهد.
بیگ جانی ادامه داد: صدا و سیما به عنوان رسانه فراگیر می تواند نقش مهمی در تبلیغات و آگاه سازی خانواده ها و معرفی گیم ایرانی به جامعه ایفا کند. وجود یک شبکه توزیع یکپارچه، منظم و شفاف که توان ارایه محصول را درزمان مناسب به مصرف کننده داشته باشد، اساسی است.
مدیر استودیو بازی سازی پارسه از نبود قانون کپی رایت، دسترسی نداشتن به بازارهای منطقه ای و بین المللی ، توزیع انبوه و غیرقانونی بازی های خارجی، عرضه بازی خارجی با قیمت نازل، تبلیغات محدود و توزیع نامناسب محصولات به عنوان مشکلات صنعت گیم کشور نام برد.
به عقیده وی، مشکلات یادشده موجب بی رغبتی بخش خصوصی برای ورود به صنعت گیم شده است . بخش خصوصی تا هنگامی که صنعت گیم درآمدزا نشود و اطمینان از بازگشت سرمایه در آن بوجود نیاید، کمتر رغبت حضور می یابد.