قدس آنلاین _ هنگامه طاهری _ مدیر نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای در ایران گفت: خانواده ها حتما به آرم رده بندی سنی ESRA که روی بازیها حک شده توجه کنند و متناسب با سن فرزندانشان برای آنها بازی تهیه کنند. در مورد شناخت الگوی استفاده از بازیها می توانند به سایت نظام رده بندی سنی یعنی esra.org.irمراجعه کنند.
بازیهای رایانه ای پدیده ای نوظهور هستند که همه جوامع در مواجهه با این بازیها استراتژیهایی را اتخاذ کرده اند . برخی از جوامع حتی در برخورد اولیه با این بازیها سعی کردند این بازیهای را محدود کرده و با آنها مقابله کنند چون این پدیده ی جدید به سرعت درحال فرآگیر شدن بود و اثراتی داشت که در حوزه های مختلف باعث می شد کارشناسان به آن توجه کنند.
منتهی همان کسانی که این صنعت را بوجود آوردند از جمله آمریکا و ژاپن متوجه شدند لازم است تبعات آن را پیش بینی کرده و تحت کنترل در آورند تا از اثرات مخرب اجتماعی آن بکاهند . عکس العملی که آنها به این قضیه داشتند نظام رده بندی سنی یا سیستم های رده بندی سنی بود. قدیمی ترین آن سیستم" A.S.R.V" مربوط به آمریکاست که قادر است بازیها را در گروه های رده بندی سنی دسته بندی کند و از تاثیرات مخرب بازیهای رایانه ای کاسته یا آن را به حد اقل برساند . در ایران هم از سال 88 نظام رده بندی سنی شروع به فعالیت کرد. سید محمد علی سید حسینی مدیر نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانه ای در ایران است که در خصوص تاثیرات مفید و مضر بازیهای رایانه ای و انواع بازیهای آنلاین موجود در ایران با وی به گفتگو نشستیم:
بازیهای آنلاین چه تاثیری بر رشد ذهنی کودکان دارند ؟ و با توجه به فرهنگ کنونی جامعه ما بازیهای کامپیوتری که جزو تکنولوژی روز دنیای مدرن هستند مضرند یا مفید؟
این بازی ها تاثیرات مثبتی هم روی کودکان و نوجوانان می توانند داشته باشند و این در شرایطی است که الگوی مناسب برای استفاده از بازیها ی رایانه ای اتخاذ و منجر به افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی ، مهارتهای عاطفی و روانشناختی و همچنین مهارتهای شناختی شود و در نتیجه به مهارتهای ذهنی افراد کمک کند . به عنوان مثال می توان به عکس العمل ذهن سریع یعنی تفکر، تجزیه و تحلیل و تصویر سازی سریع به عنوان یکی از ویژگیهای بازیهای رایانه ای اشاره کرد.
از بازیهای خوب و بد بگویید:
ما بازی خوب یا بد نداریم . بعضی بازیها مخصوص آموزش طراحی می شوند . بعضی ها هم جنبه درمانی دارند که هم از خارج می آیند و هم بنیاد درست می کند. یک سری بازیها هم تجاری هستند و اولین هدف از ساخت آنها فروش است، منتهی جنبه های مثبتی هم در آنها در نظر گرفته می شود.اما بدترین بازیها هم ممکن است ویژگیهای خوبی داشته باشند. ولی آن چیزی که باید مد نظر قرار بگیرد اولا تناسب آن بازی با گروه سنی است بعد هم این فرآیند که تاثیرات مثبت این بازی بیشتر است یا تاثیرات منفی اش؟ اما به هر حال بازیهایی که به قصد درمان یا آموزش ساخته می شوند بهتر از بازیهایی هستند که به قصد سرگرمی صرف ساخته می شوند.
بازیهای مضر بیشتر به محتوا بر می گردد به خشونت یا ترس و حتی محرکهای جنسی و یا ناهنجاریهای اجتماعی ،تحریف اعتقادات یا اهانت به مقدسات. البته باید به بازی مفرط ، که باعث اعتیاد به بازیهای رایانه ای می شود و عوارضی که به صورت سلسله وار می آورد نیز توجه کرد.
توصیه شما به خانواده ها در تشخیص بازیهای مفید یا مضر چیست؟
خانواده ها حتما به آرم رده بندی سنی ESRA که روی بازیها حک شده توجه کنند و متناسب با سن فرزندانشان برای آنها بازی تهیه کنند. در مورد شناخت الگوی استفاده از بازیها می توانند به سایت نظام رده بندی سنی یعنی esra.org.irمراجعه کنند.
آیا بنیاد ملی قبل از توزیع بازیها به شرکتهای خصوصی آنها را بررسی می کند و صحنه های خلاف شئونات و اسلامی و دینی شان را سانسور می کند؟
خیر، در نظام رده بندی سنی اگر یک بازی شرایط ورود به بازار را نداشته باشد به شرکتهای ناشر اعلام می کنیم و آنها بخشهای نامناسب را از بازی اصلاح می کنند و برای ما می فرستند و ما دوباره آنها را رده بندی می کنیم. یعنی ما بر ویرایشی که آنها انجام می دهند نظارت می کنیم.
پس محتوای این بازیها که تغییر نمی کند و بدین ترتیب دست سوء استفاده خیلی ها باز است!
محتوای آشکار بازی تغییر می کند اگر محتوای ناآشکاری داشته باشد که مضر باشد و به داستان بازی هم مربوط باشد کلا بازی غیر مجاز محسوب می شود و به صورت رسمی قابل توزیع نیست . بازیهایی که محتوای آشکارش قابل ویرایش باشد آنها با اصلاحات و تایید بنیاد وارد بازار می شود.
به نظر شما با وجودیکه برای تهیه این بازیها در ایران کمبود نیرو داریم ، برای تولید بازیها آیا نیازمند ایجاد رشته دانشگاهی هستیم؟
سعی بنیاد بر این است که از شرکتهای خصوصی و تیم های مستقل سازنده که قصد ساخت بازی ها را دارند یا می خواهند وارد این عرصه شوند حمایت کند. این حمایت هم در چرخه توزیع است و هم در چرخه تولید؛ که علاوه برکمک به ساخت و انتشار بازی در حوزه آموزش هم برنامه ریزی دارد. بنیاد در حوزه آموزش، موسسه ای را تاسیس کرده بنام انستیتوی ملی بازی سازی ایران که اولین آموزشگاه بازی سازی در ایران است و اساتیدش هم مدیران یا هنرمندان مطرح سازنده بازی های ساخته شده در ایران هستند. البته طی پیگیریهایمان یک رشته "طراحی بازی" در دانشگاه علمی کاربردی ایجاد کرده ایم تا علاقمندان بتوانند ضمن آموختن مهارتهای لازم ، وارد این صنعت شوند.
http://qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=197630&Titr=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%B1%D8%AF%D9%87%20%D8%B3%D9%86%DB%8C%20%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87%20%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF%20/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%88%20%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C%20%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%D9%86%D8%AF