صنعت گیم کشور با چه میزان پرداختی بودجه شکل گرفته است؟

صنعت گیم همچون سینما در ردیف حوزه‌های گران و پرهزینه عرصه سرگرمی جهان قرار داده می‌شود، به نحوی که کشورهای دارنده این صنعت برای تولید و تثبیت جایگاه خود در این گستره سرمایه‌گذاری کلان، مستمر و اختصاص منابع مالی  مناسب را در دستور کار دارند.
گیم به عنوان عرصه ای پرطرفدار و در عین حال با گردش مالی بالا و سود سرشار برای دارندگان این صنعت شناخته می شود و کمپانی های بزرگ تولید و توزیع  بازیهای رایانه ای با آگاهی از این مهم، تنوع، نوآوری، جذابیت و تکنیک بالا در تولید و تبلیغات گسترده و تاثیر گذار برای عرضه را در اولویت امور خود برای حضور در بازار داخلی  و خارجی محصول خود دارند.
ایران به عنوان کشور دارنده صنعت گیم  که چند سالی است توانسته در این حوزه خودی نشان دهد به رغم نوپا بودن صنعت بومی گیم از ظرفیت بسیار برای تبدیل شدن به کشور تاثیر گذار در عرصه عرضه گیم  برخوردار است.
صنعت بازیهای رایانه ای در ایران که از نیمه دهه 80 به طور جدی  مطرح و جریان تولید با راه اندازی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در آن شکل گرفت اکنون با پشتوانه تولید بیش از 200 بازی در مسیر رشد و پویایی قرار دارد، مسیری که ادامه آن نیازمند حمایت جدی ، سرمایه گذاری اساسی و اصولی ، توجه به ظرفیت های آن ، استاندارد سازی در ساخت، ایجاد شبکه منظم و منسجم توزیع  و در نهایت حمایت تبلیغاتی – رسانه ای از سوی مجموعه های مسوول نظیر صداوسیما و نهادهای شهری  همچون شهرداری ها را داراست.
همچنین نظارت و بازرسی بر بازار مصرف و کنترل عرضه بازیهای خارجی به اعمال صحیح و مستمر قانون بخصوص اهتمام در اعمال قانون کپی رایت در قالب فرآیندهای متناسب با واقعیت های جامعه ایرانی و شبکه نشر بازی در کشور و حمایت از گیم ایرانی ، تحقق برنامه های ارایه شده در این عرصه  را برای متولیان امکان پذیر خواهد کرد.
هرچند از ابتدای شکل گیری نهاد متولی بازیهای رایانه ای در کشور فارغ از مشکلات ساختاری و اجرایی یادشده و انباشتگی مطالبات واقعی  و انتظارات بیرونی  افراد و مجموعه های غیر مسوول  بیش از هرچیز نبود منابع مالی مناسب و بودجه اندک و پرداختی های ناچیز جریان تولید گیم در کشور را دستخوش مخاطرات و فعالان این عرصه را نگران کرده است.
مرور منابع اختصاص یافته به  صنعت گیم کشور از سال 86 با شکل گیری بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ، نشانگر نوسان در اختصاص  بودجه به این عرصه  و کمبودهای یادشده  در پرداخت ها در مقابل حجم عظیم امور اجرا شده و نقطه ایستاده صنعت بازی در وضعیت حال است.
بر اساس اعلام مجموعه تشکیلات ، روش ها و طرح و برنامه  بنیاد ملی بازیهای رایانه ای ، از مجموع حدود 60 میلیارد تومان بودجه – برنامه  ارایه شده جهت اجرای برنامه های  سالهای 86 تا 92  ،  تنها 27درصد این بودجه به بنیاد تخصیص یافته است و بسیاری از برنامه های طراحی شده متوقف گردیده است.
به عنوان نمونه در سال 91 از مجموع 12 میلیارد تومان برنامه و بودجه پیشنهادی  که قرار بوده به این بنیاد پرداخت شود تنها  حدود 21 درصد متناسب با برنامه پیشنهادی مصوب  ارایه و بیش از 79 درصد برنامه ها به ناچار حذف شده است.
 همچنین در سال 92 از مجموع 179میلیارد ریال برنامه و بودجه پیشنهادی که 70 میلیارد ریال آن تصویب و قرار بود به بنیاد بازیهای رایانه ای پرداخت شود، حدود 22 درصد رقم یاد شده  متناسب با برنامه پیشنهادی مصوب ارایه و حدود 78 درصد برنامه حذف شده است.
بسیاری از کارشناسان ، این میزان پرداختی را در مقابل حجم انبوه  فعالیت صورت گرفته  همچون حمایت از تولید بیش از120 بازی رایانه ای ، برپایی سه نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانه ای، 5 نمایشگاه استانی ، راه اندازی انستیتو ملی بازیسازی ، مرکز رشد بازیسازی ، راه اندازی دانشکده گیم  ، ثبت مالکیت بنیاد بر ساختمان محل استقرار و حضور در مجامع و رویدادهای معتبر داخلی و خارجی قابل تحسین عنوان می کنند.
به عقیده صاحب نظران ، تداوم جریان ایجاد شده در حوزه تولید بازی و گسترش آن در عرصه توزیع و نشر گیم در کشور و همچنین تحقق برنامه ها در بازار مصرف داخل ، منطقه و عرصه بین المللی نیازمند توجه جدی و تامین منابع مالی و بودجه متناسب با نیاز این صنعت است.
اهمیت صنعت گیم همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر آن تاکید داشتند، پوشیده نبوده و تحقق رهنمودهای ایشان در تولید بازیهای مفید و اثر گذار، همراهی و اهتمام تمامی دستگاهها بخصوص عرصه فرهنگ ، هنر و اقتصاد را طلب می کند.