تولید گیم باید به فعالیت توجیه‌پذیر اقتصادی در کشور تبدیل شود

تولیدکننده بازی رایانه ای "آسمان دژ" گفت که  راهکار ارتقای حوزه بازی‌های رایانه‌ای کشور ایجاد زیر ساخت لازم برای صنعتی شدن است.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای،"فرزام ملک آرا" گیم در کشور را صنعتی نوپا دانست و افزود: آنچه که با آن روبه رو هستیم صنعتی نو و همانطور که از تعریفش بر می آید، نیازمند تمام ابعاد لازم برای ایجاد و ظهور با بهرگیری از چرخه های سرمایه گذاری،‌ تولید،‌ عرضه، مصرف و غیره است.
به عقیده این تولید کننده بازی رایانه ای، شرکت های تولیدی در چند سال گذشته  این موضوع را به اثبات رسانده اند که توانایی تولید محصولات با کیفیت را دارند،‌ حال این پرسش  مطرح است که چرا این صنعت به بلوغ مورد انتظار دست نیافته و پاسخ این سوال را باید در روند تصمیم گیری در اسناد بالادستی و سیاست گذاری های کلان جستجو کرد.
مدیر عامل شرکت توسعه گر شبیه ساز به  وضعیت بازار گیم کشور اشاره کرد و گفت: بازار گیم ایران یک بازار فوق العاده مستعد و به اصطلاح اقتصادی یک اقیانوس آبی است. اما بهره برداری از این بازار توسط افراد و گروه هایی صورت می گیرد که تاثیری در شکل دهی  این صنعت ندارند و صرفاْ در حال سودجویی از ظرفیت های بازار فعلی هستند.
ملک آرا با بیان اینکه مسوولان به جایگاه و اهمیت بازهای اشراف دارند اما می بایست شناخت از صنعت یادشده افزایش یابد، افزود: با تنظیم قوانین مناسب و ایجاد راهکارهایی که با توجه به وضعیت فعلی کشور چرخش مالی صنعت را در مسیر درست به جریان می اندازد، می توان ازگیم ایرانی حمایت کرد.
تولید کننده بازی رایانه ای" آسمان دژ" نبود قانون کپی رایت در کشوررا از مشکلات بزرگ صنعت گیم برشمرد و توضیح داد:در این مرحله و با توجه به  وجود نداشتن قانون کپی رایت،‌ بازی های خارجی در واقع محصولات دزدی شده ای هستند که با کمتر از یک صدم  قیمت واقعی در بازار عرضه می شوند.
به عقیده ملک آرا، در صورتیکه توانایی ایجاد ساختار حمایت از قانون کپی رایت برای محصولات داخلی و خارجی  را نتوانیم ایجاد کنیم،  ، بهتر است با ایجاد یک صندوق،‌ مبلغ کارشناسی شده و معقولی که تفاوت بازی ایرانی 50 هزارریالی و بازی خارجی2000 هزار ریالی را نشان می دهد را تحت قالب هولوگرام به بازیهای خارجی که توزیع می شود ،اختصاص داد.
مدیر عامل شرکت توسعه گر شبیه سازا دامه داد: کافیست هر هلوگرام برای بازی را به قیمت ۱۰ هزار ریال ارایه کنیم. با این کار این صندوق می تواند تمام هزینه های تولید، توزیع،‌ پژوهش، ‌راه اندازی نمایشگاه ها و غیره را تامین  و پس از آن هیچ نیازی به تخصیص بودجه های حمایت وجود نخواهد داشت . می توان بازیهای زیادی تولید و محل درآمد واقعی این بازیها را بیرون از مرزها قرار داد و صنعت بازی سازی  به ارز آورترین صنعت کشور تبدیل کرد.
به عقیده تولید کننده بازی رایانه ای"آسمان دژ"، فعالیت های دیگری مانند معافیت های مالیاتی یا تخفیف های ویژه برای بیمه فعالان می تواند بر این مسیر تاثیر چشمگیری داشته باشد.
مدیر عامل شرکت توسعه گر شبیه سازا  همچنین  به رهنمودهای  مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که برضرورت ساخت فیلم، تولید بازی‌های رایانه‌ای مفید و ترویج بازی‌های پرتحرک تاکید داشتند ،اشاره کرد و گفت:تاکید رهبری نشان از بصیرت و آگاهی ایشان نسبت به این موضوع دارد ،راه اندازی زیر ساختی که لازمه صنعت بازی سازی است و حرکت در جهتی که می تواند بر تولید ناخالص کشور تاثیر گذار باشد، موضوعی فرمایشی نبوده و از فعالیت هایی است که هر مقام مسوولی باید در دستور کار داشته باشد.
ملک آرا با بیان اینکه شرکت های تولید کننده بازی شرکت های دانش بنیان هستند ، افزود: این  شرکت ها ‌ بنگاه های خصوصی هستند که می توانند هم در کوتاه مدت هم در دراز مدت برای کشور مزیت رقابتی ایجاد کنند.
این تولید کننده بازی رایانه ای  با یادآوری اینکه تنها راه ورود به بازار جهانی ساخت محصولات استاندارد با کیفیت بالا و کمیت زیاد است.توضیح داد: نخستین  قدم برای رسیدن به این موضوع اصلاح قانون های مربوط به قیمت گذاری و توزیع بازی در داخل کشور است.
وی افزود: تا زمانی که ساخت بازی تبدیل به یک فعالیت توجیه پذیر اقتصادی در داخل کشور نشود وسرمایه گذارهای خصوصی را وارد عرصه نکنیم ،حضور بازیهای داخلی در خارج از ایران پررنگ نخواهد شد.
ملک آرا به چگونگی  استاندارد کردن محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوعی که برای استاندارد کردن محصول یا سرویس باید انجام شود، استاندارد کردن فرآیند تولید محصول  و کمک گرفتن از تجربیات مفید بیرونی است. 
تولید کننده بازی رایانه ای" آسمان دژ" به ضرورت  مخاطب شناسی و ایده پردازی برای تولیدات بازی های رایانه ای مفید اشاره کرد و افزود:بازی برای مخاطب ساخته می شود و بر خلاف سینما که هر ساله تعدادی فیلم خاص معرفی می کند،‌ صنعت بازی های رایانه ای ژانر یا بازی خاص ندارد،