تهران - ایرنا - طراح و مدیر پروژه بازی های رایانه ای گوسفندان بازیگوش گفت: تولید بازی های رایانه ای ویژه گروه سنی کودکان در کشور بسیار پایین است و تولیدکنندگان از این قشر غفلت کرده اند.
شهاب کشاورز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: چند عامل به بی توجهی ساخت بازی رایانه ای برای کودکان دخیل است که یکی از آنها وجود این تفکر در بین تولیدکنندگان است که باید برای بزرگسالان کار تولید کرد تا دیده شد.
وی ادامه داد: از دیگر دلایل این امر را می توان بازار محدود بازی های رایانه ای ویژه گروه سنی کودک دانست چرا که بزرگسالان شخصا خریدار این نوع بازی ها هستند اما از آنجا که والدین خریدار بازی های رایانه ای برای کودکان هستند تمایل کمتری به هزینه کردن در این رابطه دارند.
طراح و مدیر پروژه بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: این خلا در بخش کودکان باعث شد من که سال ها در رده سنی بزرگسال کار می کردم پا به عرصه ساخت بازی های رایانه ای برای کودکان بگذارم و در این رابطه بازی گوسفندان بازیگوش را طراحی کرده ام که به تازگی ساخته و وارد بازار شده است.
کشاورز افزود: این بازی مزرعه ای است پر از گوسفند که بچه ها باید از آنها مراقبت کنند؛ در کنار سرگرم کننده بودن این بازی به عوامل شناختی کودکان نیز کمک می کند.
طراح و مدیر پروژه بازی گوسفندان بازیگوش اظهار داشت: اولین شرط هر بازی رایانه ای که نسبت به آن همواره کم توجهی می شود، بحث سرگرم کننده بودن آن بازی است.
کشاورز افزود: نباید انتظار داشته باشیم که یک بازی رایانه ای حتما پیام اخلاقی و آموزشی به بچه ها ارایه کند چرا که جنبه تفریحی و سرگرمی آن در اولویت قرار دارد و در کنار آن می توان ویژگی های تربیتی و آموزشی را نیز گنجاند.
وی بیان داشت: سازندگان بازی های رایانه ای در ایران همواره تلاش کرده اند که جنبه های مفید و آموزشی را در کنار سرگرم کننده بودن یک بازی، برای مخاطبان لحاظ کنند.
این طراحی بازی های رایانه ای ادامه داد: بازی های تولیدی در ایران از آنجا که برای رده های سنی مختلف ساخته می شود، بسته به دیدگاه سازنده آن و مخاطبان مورد نظر از معیارهای متفاوتی برخوردار است به گونه ای که ممکن است جنبه های مفید و یا مخرب آن نیز متفاوت باشد.
طراحی بازی های آرمانشهر و طلای سیاه در رابطه با دلایل جذابیت بازی های رایانه ای خارجی در مقایسه با بازی های تولید داخل نیز تصریح کرد که از آنجا که بازی های رایانه ای خارجی رایگان و با پایین ترین قیمت به دست بچه ها می رسد به طور طبیعی بیشتر افراد را جذب می کند.
کشاورز بیان داشت: شاید یکی دیگر از دلایل این امر را جنبه اقتصادی بازی های رایانه ای دانست به این معنا که بهترین بازی های روز دنیا با صرف هزینه های چند ده میلیون دلاری ساخته می شود را نمی توان با یک بازی رایانه ای داخل کشور که با هزینه بسیار اندک ساخته شده مقایسه کرد و این دو به هیچ وجه قابل رقابت با هم نیستند.
وی یادآورشد: جذابیت بازی های خارجی زمانی چند برابر می شود که برغم صرف هزینه های بالا اما با کمترین قیمت در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
این طراح بازی های رایانه ای اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که می تواند تا حدودی رغبت و تمایل مخاطبان به بازی های ساخت داخل را افزایش دهد، به همت دولت برای تصویب قانون کپی رایت باز می گردد تا بازی های خارجی هم با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.
کشاورز دیگر راهکار برون رفت از این چالش را حمایت از تولید کننده داخلی عنوان کرد و گفت: حمایت های دولتی با استناد به این امر که بخش خصوصی باید روی پای خود بایستد، روزبروز در حال کمرنگ تر شدن است.
وی خاطرنشان کرد: این استدلال از منظر خوداتکایی بخش خصوصی و اینکه بازی های رایانه ای عرصه مناسبی برای سرمایه گذاری دولتی نیست، قابل قبول است به شرط آنکه قبل از هر چیز دولت زیر ساخت های لازم را به وجود آورده باشد.
http://irna.ir/fa/News/81060082/%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7_-_%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1_-_%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%BA%D9%81%D9%84%D8%AA_%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86