حدود 6 سال از فعالیت رسمی بنیاد ملی بازیهای رایانهای که از آن به عنوان متولی عرصه هنر –صنعت گیم کشور یاد می شود، می گذرد. مجموعهای که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس فرآیندی حرفهای و مبتنی بر خواست و نیاز جامعه و تاکید مسوولان بلند پایه کشور به ویژه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تاسیس و راهاندازی شد.
این بنیاد با رویکرد – برنامه با محور اعتمادسازی، جریانسازی، فرهنگسازی، جایگزینی بازی ایرانی به جای تولیدات خارجی و توجه به ظرفیتهای بالقوه این مجموعه و تلاش در جهت بالفعل کردن این ظرفیتها در قالب برنامههای کوتاه، میان و دراز مدت وارد عرصه گیم شدند.
صنعت گیم به رغم قدمت چند دهه در دنیا، در ایران حوزهای جدید تلقی می شود و پیش از راهاندازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عقیده بسیاری از صاحبنظران فعالیتها در این گستره ناچیز، پراکنده و غیرملموس بوده است.
حمایت از جریان تولید، شناسایی ظرفیتهای جدید، سیاستگذاری در حوزه اجرا و تبیین فرآیند عرضه تولیدات داخلی به همراه تدوین نظام ردهبندی سنی برای سالمسازی محصولات وارداتی و تولید داخل متناسب با گروههای مختلف مخاطب از برنامههایی است که در این سالها در قالب فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای رخنمایی کرده است.
این بنیاد به رغم تنگناهای مالی بسیار، نبود ردیف بودجه مستقل و عدم تامین منابع مناسب، اکنون به عنوان مجموعهای کاملا تخصصی و حاکمیتی برای صیانت از حوزه گیم و فعالان این عرصه ایفای نقش میکند.
**برخی دستاوردها و فعالیتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای:
• مطالعه و تدوین برنامه راهبردی و چشم انداز صنعت بازیهای رایانهای در افق ایران 1404
• حمایت از تولید، توزیع و عرضه بیش از 120 بازی رایانهای ایرانی
• صدوربیش از 4500 مجوز تولید، توزیع، موسسات، مسابقات و گیمنتها
• تدوین نظام ملی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای ESRA
• تحلیل محتوا و ردهبندی سنی بیش از 2500 عنوان بازی رایانه¬ای داخلی و خارجی
• ساماندهی و مدیریت بازار مصرف بازیهای رایانه¬ای
• برنامهریزی و تولید محتواهای آموزشی با هدف ترویج فرهنگ استفاده صحیح از بازیهای رایانهای
• حضور فعال بازیهای ایرانی در مجامع، نمایشگاهها و جشنواره¬های بینالمللی و منطقهای
• معرفی ایران به عنوان کشور پیشرو منطقه خاورمیانه و جهان اسلام در تولید بازیهای رایانه¬ای
• کسب عناوین بینالمللی توسط بازیهای رایانه¬ای ایرانی در نمایشگاه و جشنواره¬های معتبر جهان
• برنامهریزی در جهت توسعه و رونق فروش بازیهای رایانه¬ای در بازارهای داخلی
• توزیع عناوین مختلف بازیهای ایرانی در بازارهای بین المللی و منطقه¬ای
• راه اندازی"انستیتو ملی بازیسازی ایران" و آموزش و تربیت بیش از 300 دانشپذیر در رشتههای مختلف بازیسازی
• راه اندازی"مرکز رشد بازیهای رایانه¬ای" و حمایت از 30 تیم دانشجویی
• حمایت از جشنوارهها و مسابقات دانشجویی در دانشگاههای مختلف کشور
• راه اندازی"مرکز آموزش علمی کاربردی بازیسازی بنیاد"(دانشکده گیم) با حضور بیش از 100 دانشجو در 2 دوره
• طراحی، تدوین و تصویب رشته بازی¬سازی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
• تالیف، ترجمه و انتشار بیش از100 عنوان کتاب، نشریه، مقاله و فیلمهای آموزشی
• برگزاری موفق 3 دوره نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانه¬ای تهران با حضور جدیدترین بازیهای ایرانی
• حضور موثر و فعال در نمایشگاه¬ها و جشنواره¬های داخلی
• برگزاری 5 دوره نمایشگاه بازیهای رایانه¬ای در استانهای کشور با همکاری نهادهای استانی
• اجرای طرح¬های ملی پیمایش آماری و ارزیابی میزان مصرف بازی در کشور
• اجرای بیش از 150 پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی در موضوعات مختلف بازیهای رایانهای
اکنون عرصه بازیهای رایانهای به عنوان حوزه ای فراگیر، با اهمیت و دارای مخاطب انبوه در اغلب کشورهای جهان به شمار می رود و بسیاری از جوامع دارای این صنعت سرمایه گذاری، بازاریابی گسترده و حرکت در مسیر پیشرفت را برای تثبیت جایگاه خود در دنیای گیم به عنوان رویکرد غالب در دستور کار دارند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور جهان اسلام که از این صنعت بهره مند است، با داشتن رتبه ممتاز در میان تولیدکنندگان گیم شناخته می شود.جایگاهی که به باور بسیاری از کارشناسان با توجه جدی، اختصاص بودجه و منابع مالی مناسب، حمایت از بخش خصوصی و پرهیز از موازی کاری مجموعههای غیرمسوول و تجمیع سرمایه از طریق نهاد متولی و سرریز کردن آن در حوزه تولید و عرضه تثبیت خواهد شد.
واگذاری امور مرتبط با این عرصه به نهاد متولی از قبیل صدورمجوز ها، شناسه (هولوگرام) نشر و کیفیت، کنترل و نظارت بر بازار گیم، ساماندهی گیم نتها و... می تواند در ایجاد ثبات، عمل به برنامهها و از بروز ناهماهنگی در اجرا جلوگیری کند.بدیهی است که با مشخص شدن گستره فعالیتها و نبود موازی کاری و تداخل، نهاد متولی می تواند پاسخگوی امور مرتبط باشد.
به اعتقاد صاحب نظران با ایجاد جریان متنوع تولید بازی در کشور و حضور جوانان علاقه مند به این صنعت و تربیت نیروی انسانی کارآمد و گسترش آموزش در این عرصه، شکل گیری جریات توزیع منسجم، علمی - حرفه ای متناسب با برنامههای ارایه شده نهاد متولی گیم کشور بیش از پیش برای ایجاد چرخه اقتصادی و درآمدزایی فعالان حوزه گیم ضروری است.
هرچند اصرار بر اجرای برنامههای ارایه شده برای دستیابی به برنامه کلان ایران 1404 که نوید بخش ایران پیشرو در همه زمینهها در منطقه است، با تقویت هنر – صنعت گیم که به گفته بسیاری از صاحب نظران از صنایع درآمدزا و با اهمیت که اشتغالزایی و شکوفایی اقتصادی در پی دارد، می تواند در اولویت برنامه ریزان در عرصههای اقتصادی و فرهنگی قرار گیرد.
تحقق برنامههای ارایه شده منوط به همراهی نهادهای فرهنگی و سایر دستگاهها و پرهیز از آزمون و خطا در حصول به نتیجه در قالب تقویم زمانی تعیین شده برنامه کلان صنعت گیم ایران در افق 1404 است.
صنعت گیم می تواند در عرصه جنگ نرم دشمن به عنوان نوک پیکان فرهنگی کشور عمل کرده و همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده اند با تولید بازیهای مفید که چاشنی جذابیت، تکنیک را با خود داشته پیام رسان انقلاب اسلامی باشد.
صنعت گیم دارای ظرفیتهای بسیار و نیازمند همراهی دستگاهها و گذر از تنگناها و مشکلات اجرایی برای تحقق برنامه هاست.