گروه فضای مجازی: اسرافیلیان گفت: بازیهای موبایلی این قابلیت را دارند که پیامهای ارزشی را در کوتاهترین حالت خود به کاربر انتقال دهند.
آریا اسرافیلیان، مدیر شرکت راسپینا، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به رونق بازیهای موبایلی در سالهای اخیر اظهار کرد: به دلیل اینکه بازیسازان در سالهای اخیر در تولید بازیهای بزرگ همچون کژوال با محدودیتهایی روبرو بودند و باید هزینههای بیشتری را صرف چنین بازیهایی میکردند، همچنین شرایط برای بازیهای بزرگ فراهم نبود، بازیهای موبایلی رونق گرفت.
وی ادامه داد: اگر مروری بر نتایج سومین جشنواره بازیهای رایانهای داشته باشیم، متوجه میشویم که بیشترین جوایز را بازیهای کوچک و موبایلی به خود اختصاص دادند؛ چرا که این نوع از بازیها با هزینههای پایین، نفرات کمتر و خلاقیت بیشتر تولید میشود.
آموزشهای تخصصی حوزه بازیهای موبایلی به جوانان
مدیر پروژه بازی «ارتشهای فرازمینی» تصریح کرد: با راهاندازی انستیتو ملی بازیسازی، بسیاری از جوانان آموزشهای تخصصی را در این حوزه میبینند و همچنین رشتهای درباره بازیهای موبایلی در آن مرکز آموزشی قرارداده شده که بسیاری از جوانان با جذب این رشته، گرایش بسیاری به حوزه بازیهای موبایلی پیدا کردند.
وی بیان کرد: بازیهای موبایلی عمدتا، بازار فروش سختتری دارند؛ چرا که هنوز این گروه از بازیها در کشورمان راه نیفتاده است. همچنین بازیهای موبایلی به دلیل آنکه دسترسی کاربران به آن راحت و رایگان است، اگر بازیسازی این بازی را با قیمت بالایی به فروش برساند، کاربری حاضر به خرید آن نخواهد شد.
اسرافیلیان اظهار کرد: هنوز فرهنگسازی فروش بازیهای موبایلی در کشور راه نیفتاده است و باید روی این موضوع کار شود. بازیسازان ایرانی، اقدام به تولید بازیهای مناسب موبایلی کردهاند اما این حوزه نیاز به بازاریابی دارد.
بازیهای موبایلی بازگشت مالی مناسبی ندارند
وی یادآور شد: بازیهای موبایلی بازگشت مالی مناسبی ندارند و باید از این حوزه حمایت مالی صورت بگیرد. اگر این گروه از بازیها بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد، قطعا بسیاری از بازیسازان به این حوزه روی خواهند آورد.
مدیر شرکت راسپینا تصریح کرد: بازیهای موبایلی نیازمند سیاستگذاری خاص و وسیعتری هستند. این حوزه به دلیل دانلود رایگان و به سهولت در دسترس قرار گرفتن مهجور مانده است. بازیهای موبایلی بسیاری تولید شده است اما چند درصد از کاربران ایرانی نسبت به این تولیدات مطلع هستند؟
وی یادآور شد: بازیهای فاخر، مشکل توزیع دارند و متأسفانه دیده نمیشوند. بازیهای موبایلی ایرانی قابل رقابت با بازیهای خارجی هستند، بنابر این باید از آنها حمایتهای لازم صورت بگیرد.
اسرافیلیان اظهار کرد: اگر امکان دریافت بازی موبایلی را در سایت «بازار» فراهم کنیم، نهایتاً بیش از سه هزار نسخه هم به فروش برسد که مبلغ آن 6 میلیون باشد، 40 درصد آن بازی سهم این سایت میشود و تنها این بازی که با هزینه میلیونی تولید شده است، 3 میلیون تومان بازگشت سرمایه خواهد بود و آیا این رقم میتواند پاسخگوی هزینههایش باشد؟
مدیر پروژه بازی «ارتشهای فرازمینی» تصریح کرد: به واسطه بازیهای موبایلی میتوان پیامهای فرهنگی، ارزشی و دینی را منتقل کرد. کاربری به این نوع از بازیها روی میآورد که سعی دارد در زمان کوتاه و اوقات فراغت از آن استفاده کند؛ بنابر این میتوان سادهترین پیام را در این مدت زمان اندک انتقال داد. حتی میتوان نرمافزارهایی در این بازیها به کار برد که جنبه آموزشی داشته باشد و بسیاری از پیامهای ارزشی را از این طریق انتقال داد.
http://iqna.ir/fa/News/1374146