تهران- ایرنا- نتایج مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایلینویز در آمریکا نشان می دهد شخصیت های بازی های رایانه ای و ویدیویی بر رفتار اجتماعی افراد در دنیای واقعی تاثیر می گذارد.
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری یورک آلرت، نتایج تحقیقات محققان نشان می دهد که تنها پنج دقیقه بازی کردن در نقش یک قهرمان و یا تبهکار در محیط های مجازی به راحتی می تواند بر رفتار اجتماعی فرد تاثیر بگذارد.
به گفته محققان محیط های مجازی به افراد این فرصت را می دهد که هویت و شرایطی را که در زندگی واقعی نمی توانند داشته باشند، تجربه کنند.
برای این تحقیق، محققان از 194 دانشجوی دوره کارشناسی خواستند که در دو مطالعه ظاهرا نامربوط شرکت کنند.
در ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد به طور تصادفی نقش سوپرمن (نماد قهرمان)، ولدمورت (نماد تبهکار) و یا سرکل (نماد انسان بی طرف) را در یک بازی به مدت 5 دقیقه ایفا کنند.
سپس از آنها خواسته شد تا در یک آزمون طعم شرکت کرده و به شرکت کننده بعدی شکلات یا سس تند فلفل قرمز بدهند.
در این آزمون آنها باید ماده غذایی انتخاب شده را در ظرف های پلاستیکی می ریختند و شرکت کنندگان بعدی باید تمام آن ماده غذایی را مصرف می کردند.
نتایج این بررسی نشان داد شرکت کنندگانی که نقش سوپرمن را بازی کرده بودند، به طور متوسط دو برابر شکلات بیشتری در ظرف ریختند.
شرکت کنندگانی که نقش تبهکار را بازی کرده بودند نیز حدود دو برابر بیشتر از دیگران سس فلفل قرمز تند در ظرف ریخته بودند.
این نتایج نشان می دهد بازی کردن نقش یک نماد قدرتمند سبب می شود فرد در دنیای واقعی نیز رفتار قهرمانانه ای داشته باشد. در حالی که بازی کردن نقش تبهکار، رفتار فرد را به سمت آزار و اذیت دیگران سوق می دهد.
شرح کامل نتایج این تحقیقات جدید محققان در نشریه علم روانشناسی
(Psychological Science) منتشر شده است.
http://www.irna.ir/fa/News/81038328/%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1_%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%B1_%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C_%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF