اخیرا پس از موفقیت های بازی های رایانه ای ایرانی در رقابت های مختلف جهانی و جلب توجه بیش از پیش به این صنعت نو پا بحث هایی در رسانه ها مطرح شده است مبنی بر اینکه بازی سازی در کشور توان تبدیل شدن به یک صنعت مهم غیر نفتی را دارد. وقتی از دیدگاه آمار و ارقام به این ادعا نگاه کنیم متوجه می شویم مقوله گیم سازی در جهان به عنوان یکی از سودآور ترین صنایع مطرح است . وقتی تولید یک عنوان بازی می تواند تا حتی بیش از 50 برابر هزینه اولیه ، سود نصیب سرمایه گذارانش کند یعنی با مقوله ای بسیار جذاب برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی رو به رو هستیم. سهمی که بازی سازی در اقتصاد کشورهای پیشرفته دارد بسیار مهم و جدی است ،کشورهایی که عملکردشان در شکوفایی بازی سازی و بهره گیری از این صنعت بزرگ می تواند راهنمای خوبی برای ما باشد. مطالعه دقیق این کشورها به ما نشان می دهد زمینه ی رسیدن به این موفقیت تنها در تولید محصول با کیفیت نبوده است.اگرچه تولید محصول خوب شرط لازم است اما قطعا کافی نیست .آنچه پس از تولید یک محصول حتی بسیار عالی حائز اهمیت خواهد بود مسئله تبلیغات و فراهم آوردن بستر توزیع مناسب و گسترده آن محصول در بازارهای داخلی و خارجی است و متاسفانه باید گفت ضعف در تبلیغات و نشر بازی چشم اسفندیار این صنعت نو پا در کشور است.
در یکی دو سال گذشته بازی هایی بسیار کیفی که حتی برخی از آنها توان رقابت با مشابه های خارجی را دارند و در میان رقبای مستقل جهانی خوش درخشیدند در کشور ساخته شده اند اما همین بازی ها به علت ضعف بزرگ در نظام تبلیغی آنگونه که شایسته بود به مخاطب معرفی نشده و از تبلیغات گسترده محروم بودند.
شاید اگر بگوییم حلقه ی مفقوده در صنعت بازی سازی ایران تبلیغات موثر،بازاریابی موفق و حمایت های جدی از توزیع بازی های ایرانی باشداشتباه نکرده ایم.بازی سازان ایرانی از آنجا که تماما تیم های جوان و نو پایی هستند عموما قدرت آن را ندارند که راسا از پس هزینه های گزاف تبلیغات در صدا و سیما و یا تبلغات محیطی بر آیند و اینجا است که نقش سازمان هایی مانند صدا و سیما ،شهرداری ها و رسانه های مختلف در حمایت از این صنعت نوپا بسیار جدی خواهد شد.
گرچه بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی اصلی بازی سازی وظیفه سنگینی را در پیشرفت این صنعت بر عهده دارد اما این نهایت بی انصافی خواهد بود که ارگان ها دیگر نسبت به اهمیت این موضوع بی توجه باشند و بازی سازان را تنها بگذارند.قطعا حمایت های تبلیغی و پوشش گسترده خبری این تولیدات ملی موتور محرکی خواهد بود که صنعت بازی سازی ایران را به صورت جهشی متحول خواهد کرد و در این صورت سرمایه گذاران بخش خصوصی با رغبت فراوان در این صنعت سرمایه گذاری خواهند کرد.
در حال حاضر محصولات بسیار قدرتمندی در حال ساخت در برخی استدیو های بازی سازی کشور هستند که به علت نزدیکی کیفیتشان به بازی های خوب خارجی ، در صورت برخورداری از تبلیغ مناسب و پوشش خبری شایسته و نیز توزیع گسترده در سطح کشور قادرند تا جایگاه این صنعت را بیش از پیش بالا ببرند، اما صادقانه باید گفت که عدم موفقیت این بازی ها در فروش به علت ضعف در تبلیغات و نشر ضعیف موجبات صدمات جبران ناپذیر به این صنعت نوپا می شود.
نویسنده: هادی جعفری منفرد
عضو هیئت موسس انجمن بازی سازان ایران
مدیر استدیو بازی سازی توسن گام
Jeeveh2000@yahoo.com
در یکی دو سال گذشته بازی هایی بسیار کیفی که حتی برخی از آنها توان رقابت با مشابه های خارجی را دارند و در میان رقبای مستقل جهانی خوش درخشیدند در کشور ساخته شده اند اما همین بازی ها به علت ضعف بزرگ در نظام تبلیغی آنگونه که شایسته بود به مخاطب معرفی نشده و از تبلیغات گسترده محروم بودند.
شاید اگر بگوییم حلقه ی مفقوده در صنعت بازی سازی ایران تبلیغات موثر،بازاریابی موفق و حمایت های جدی از توزیع بازی های ایرانی باشداشتباه نکرده ایم.بازی سازان ایرانی از آنجا که تماما تیم های جوان و نو پایی هستند عموما قدرت آن را ندارند که راسا از پس هزینه های گزاف تبلیغات در صدا و سیما و یا تبلغات محیطی بر آیند و اینجا است که نقش سازمان هایی مانند صدا و سیما ،شهرداری ها و رسانه های مختلف در حمایت از این صنعت نوپا بسیار جدی خواهد شد.
گرچه بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی اصلی بازی سازی وظیفه سنگینی را در پیشرفت این صنعت بر عهده دارد اما این نهایت بی انصافی خواهد بود که ارگان ها دیگر نسبت به اهمیت این موضوع بی توجه باشند و بازی سازان را تنها بگذارند.قطعا حمایت های تبلیغی و پوشش گسترده خبری این تولیدات ملی موتور محرکی خواهد بود که صنعت بازی سازی ایران را به صورت جهشی متحول خواهد کرد و در این صورت سرمایه گذاران بخش خصوصی با رغبت فراوان در این صنعت سرمایه گذاری خواهند کرد.
در حال حاضر محصولات بسیار قدرتمندی در حال ساخت در برخی استدیو های بازی سازی کشور هستند که به علت نزدیکی کیفیتشان به بازی های خوب خارجی ، در صورت برخورداری از تبلیغ مناسب و پوشش خبری شایسته و نیز توزیع گسترده در سطح کشور قادرند تا جایگاه این صنعت را بیش از پیش بالا ببرند، اما صادقانه باید گفت که عدم موفقیت این بازی ها در فروش به علت ضعف در تبلیغات و نشر ضعیف موجبات صدمات جبران ناپذیر به این صنعت نوپا می شود.
نویسنده: هادی جعفری منفرد
عضو هیئت موسس انجمن بازی سازان ایران
مدیر استدیو بازی سازی توسن گام
Jeeveh2000@yahoo.com