صنعت گیم در ایران به رغم حضور چند دهه در حوزه سرگرمی جهان، چند سالی است که پا گرفته و به تعبیری جوان و در حال شکوفایی است.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، این هنر – صنعت که از گستردگی و مخاطبان انبوهی در جهان و از جمله در کشورمان برخوردار است، از آن به عنوان رقیب جدی سینما یاد می شود و فعالان عرصه یاد شده به دلیل پیچیدگی و در عین حال لزوم دسترسی و آشنایی با فناوری نوین و هنر انیمیشن از جایگاه مناسبی نزد کمپانی های سازنده برخوردارند.
بسیاری از فعالان این عرصه که پیشرفت خود و محصولات ارایه شده را مرهون حضور و در عین حال همکاری با مجموعه های عظیم سازنده بازی می دانند، رفتار حرفه ای و به نوعی ماندگاری در تعهدات متقابل با شرکت های سازنده را در چارچوب قواعد استاندارد و حرفه ای این حوزه می دانند.
به عقیده بسیاری از صاحب نظران، صنعت گیم در ایران برای دستیابی به چنین نظام کاری و استاندارد، مسیر نستبا طولانی داشته چرا که این صنعت در اینجا جوان و در حال شگل گیری و حرکت در مسیر استانداردسازی است. استانداردسازی که تنها در حوزه سخت افزار تعریف نشده و به ماهیت نرم افزای آن ارتباط نزدیکی دارد، ارتباطی که میان فعالان این عرصه و شرکت های سازنده و مجموعه متولی گیم کشور بستگی دارد.
اکنون حدود 6 سال از تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی گیم کشور می گذرد و با ایجاد مجموعه یادشده صنعت بازی های رایانه ای در کشور شکل گرفته و تولیدات ایرانی در داخل و مجامع و رویدادهای منطقه ای و بین المللی مجال عرضه یافته است.
با راه اندازی این بنیاد، فعالیت های پراکنده و فردی که احیانا در حوزه گیم صورت می گرفت، ساماندهی و در این سالها شرکت های تولید بازی شکل گرفت و افرادی که علاقه مند به این حوزه بودند، شناسایی شده و مجال فعالیت یافتند. افرادی که شاید تا دیروز نام و نشانی از آنان به دلیل نبود فضا و امکانات برای معرفی نبود و اکنون به عنوان تولیدکننده، طراح و یا ایده پرداز گیم شناخته می شوند. فضایی که با تلاش متولیان عرصه گیم ایجاد و امکانات برای فعالیت مهیا و بخش خصوصی برای حضور ترغیب شد.
کارنامه این سالهای صنعت گیم (بسترسازی و حمایت از تولید بیش از 120 بازی ایرانی) گواه شناسایی و معرفی استعدادهای جوان و خلاق و حمایت از ایده های نو برای فعالیت در فرمت های مختلف تولید و عرضه است. ظرفیت هایی که به رغم مشکلات فراوان از قبیل نبود بودجه و امکانات، کشف و مجال بروز یافت.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نهضت تولید بازی رایانه ای در این سالها و بواسطه تلاش متولیان این حوزه، اکنون بخش خصوصی با آگاهی از سودآوری در سرمایه گذاری در این عرصه پا پیش گذاشته و تلاش برای تولید را دستمایه قرار داده است و دولت نیز بر اساس مقدورات حمایت و توجه را در دستور کار دارد.
تولید بازی اکنون در فرمت بزرگ، کژوال، موبایل، تبلت، آنلاین و ... در دستور کار بازیسازان قرار دارد و بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی این عرصه حمایت، نظارت و جریان سازی در این عرصه در کنار بخش خصوصی را عهده دار است. بنیاد با داشتن اندک بودجه و اختصاص حدود 80 درصد از آورده مالی به این مجموعه را به حمایت از امر تولید و ساماندهی حوزه توزیع اختصاص داده است.
چه بسیار پروژه های تحقیقاتی این عرصه که برای ثمردهی طرح های تولیدی زمین مانده اما حمایت از امر تولید به رغم سیر نزولی بودجه در دوسال گذشته هیچگاه متوقف نشده است.
صاحب نظران این عرصه، اولویت بندی و طرح حرفه ای مطالبات حوزه گیم از سوی فعالان و تولیدکنندگان و تعامل سازنده و توام با رفتار حرفه ای از سوی بازیساران با مجموعه مسوول را بستری برای پیشبرد امور و موازی کاری نهادهای غیر مسوول و یارگیری برای امر به اصطلاح حمیات و رونق در تولید این عرصه را ایجاد گسست در دستیابی به هدف و حرکت در مسیر تولیدات کم ارزش و سفارشی محض عنوان می کنند.
گیم همچون سینما نیازمند مجموعه ای واحد برای سیاست گذاری و اجرای برنامه بوده و تداخل امور و وظایف دیگر مجموعه ها با نهاد متولی گیم اجرای برنامه های خرد و کلان در حوزه منظور را دچار وقفه و دستیابی به برنامه های فرهنگی که در چشم انداز ایران 1404 نیز گنجانده شده را ناممکن می سازد.
صنعت گیم به عقیده بسیاری از کارشناسان در مسیر پیشرفت و بالندگی قرار داشته و تداوم توفیق ها در این مسیر نیازمند سرمایه گذاری اصولی، اختصاص بودجه و منابع مالی مناسب و حمایت از امر تولید و شکل دهی بازار و چرخه اقتصادی در این عرصه است.
اکنون که جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور جهان اسلام و به عنوان پیشرو در منطقه در حوزه گیم دارای رتبه و عیار است، تداوم مسیرایجاد شده با سرمایه گذاری مناسب و توجه به این عرصه شرط لازم و کافی است. بسیاری از کشورهای منطقه که فاقد دانش و صنعت گیم هستند با اختصاص بودجه های هنگفت و جذب متخصصان غربی تلاش دارند جای پا در عرصه گیم برای خود باز کنند. رقابت در عرصه فرهنگ و صنعت سرگرمی جدی و نفس گیر است، حفظ داشته ها و جایگاه با بی توجهی و گم کردن هدف در این عرصه از دست نرود.