بازی های رایانه ی ایرانی جوان اما پویا است/بازیهای قاچاق خارجی بلای جان بازیهای ایرانی

خبرگزاری پانا: مدیر روابط عمومی بازی های رایانه ای گفت: بازی های ایرانی با حداقل امکانات توانسته اند وارد بازار جهانی شوند و از فرصت حضور در جشنواره های خارجی برای ارتباط با پخش کننده های خارجی استفاده کرده اند.

مرتضی رنجبران در گفت و گو با  خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در رابطه با بازیهای ایرانی اظهار داشت: بازیهای ایرانی تنها رسانه ای است که با عمر کوتاهی که داشته توانسته خود را به دنیا معرفی کند. در این زمینه ضعف نیز وجود دارد زیرا هنوز نتوانسته ایم یک بازی بزرگ و با کیفیت را تولید کنیم چون سرمایه زیادی نداریم که این امر باعث می شود اختلاف فاحشی بین ما و دیگر کشورها ی تولید کننده بازی های رایانه به وجود آید.
وی در ادامه به مشکلاتی که در تبلیغ این بازی ها وجود دارد اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که ما در کشورمان داریم این است که پخش کننده مناسبی برای بازی های رایانه ای ایرانی نداریم چون بازی شعبان در آمریکا توزیع شده ولی در ایران هیچ پخش کننده ای حاضر به توزیع آن نیست. بخاطر اینکه پخش کننده هنوز مطمئن نیست که بازاری که پیش روی او است از آن استقبال می کند یا خیر! چون اقتصاد بازی های ایرانی در کشورمان خیلی قوی نیست به همین سبب تولید کننده جرات ندارد که یک بازی ایرانی را تبلیغ و چند هزار نسخه توزیع کند.
رنجبران تصریح کرد: در نهایت ما یک بازی را با تعداد کمی ارائه می دهیم که نشان می دهد یک نوع ترس نسبت به فروش آن در بازار داریم .این وضعیت در کنار آن است که ما با انبوهی از بازی های رایانه ای قاچاق در بازار روبه رو هستیم که ضربه بدی را به بازی های ایرانی می زند چون قیمت های بازی های قاچاق پایین است لذا مردم از خرید بازی های ایرانی امتناع می کنند.
وی افزود: بازی رایانه ای شعبان در کشور آمریکا توزیع شده و چندهزار نسخه از بازی گرشاسب نیز در کشور های خارجی توزیع شده ولی در ایران متاسفانه  فروش  چندان مطلوبی نداشته است. پخش کننده ها تقصیری ندارند زیرا قاچاق در این زمینه فوق العاده بالاست و این بلای جان بازیهای ایرانی شده است.
رنجبران تاکید کرد: برای افزایش فروش بازی های ایرانی باید بحث تبلیغ را جدی بگیریم و در توزیع این بازی حمایت ارگان های مختلف دولتی نیاز است. با بودجه های اندکی که داشتیم کارهای بزرگی در تولید بازی ها انجام شده ولی در توزیع آنها بنیاد علمی نیز نتوانسته کاری کند. پس مشکل توزیع و تبلیغ است و باید روی تبلیغ بیشتر کار شود که در این زمینه نیاز به کمک رسانه ها داریم.
وی در ادامه به نادیده گرفتن بخش آموزش در بازی های رایانه ای اشاره کرد و اظهار داشت: از ظرفیت آموزشی بازی های رایانه ای خوب استفاده نشده و بازی هایی ساخته نشده که ذهن دانش آموز را در مطالب درسی درگیر سازد و جنبه آموزشی داشته باشد. ما برای اینکه دانش آموزان را از بازی های خشن به بازی های آموزشی سوق دهیم به عنصر جذابت نیاز داریم که  آن هم با صرف هزینه و خلاقیت امکان پذیر است.

رنجبران در پایان به خبرنگار ما گفت: ما به یک کمیته نیاز داریم که به خلق بازی های جذاب برای دانش آموزان اقدام کند. دانش آموزان نیاز به یک بازی رایانه ای که مواد درسی در آن گنجانده شود دارند که این کار دور از دسترسی نیست ولی باید از طرف آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کلیه ارگان وابسته حمایت شود.

http://www.pana.ir/Pages/News-161453.aspx