داستان‌های قرآنی پتانسیل ساخت بازی‌های رایانه‌ای را داراست

فضای مجازی : گروه فضای مجازی: حجت‌الاسلام داستانی‌بنیسی گفت: بسیاری از بازی‌سازان به تفکر تقلیدگرایی گرایش دارند و تا زمانی که این تفکر وجود دارد، تولیدکنند‌گان به سمت بهره‌مندی از داستان‌های ارزشی نخواهند رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب داستانی‌بنیسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای، مفهومی است که بازی‌های کامپیوتری، بازی‌های ویدئویی، کنسولی، دستی را شامل می‌شود. مجموعه این‌ها در کشورمان با عنوان بازی‌های رایانه‌ای شناخته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بنیسی ادامه داد: نوع خاصی از این بازی‌های رایانه‌ای، ارزشی هستند که براساس ارزش‌های دینی و ملی تولید می‌شوند که هدف از تولیدشان، نهادینه‌سازی آن ارزش‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

کارشناس بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: مؤلفه‌های بازی‌های رایانه‌ای بومی، مذهبی بر حسب بخش‌های یک بازی تعریف می‌شود و هر بازی که بخواهد تولید شود دارای دو جزء محتوایی و فنی است. محتوا توسط متن خاصی به نام بازی‌نامه آماده می‌شود و بخش فنی نیز به دو قسمت گرافیک و برنامه‌نویسی تقسیم می‌شود. در هر سه این بخش، می‌توان هم اثری ارزشی و هم اثری ضدارزشی ساخت.

تولیدکننده بازی سه‌بعدی عملیات انهدام بیان کرد: در محتوا مشخص است که می‌توان نوع داستان‌پردازی را براساس مفاهیم ارزشی بهره‌مند شد اما مهم اعمال به کارگیری مفاهیم ارزشی در بخش گرافیک است که باید در این فضای گرافیک دوبعدی و سه‌بعدی آن ارزش‌ها را به‌گونه‌ای به‌رخ کشید.

حجت‌الاسلام بنیسی اظهار کرد: بخش امور برنامه‌نویسی شامل بخش‌هایی همچون هوش مصنوعی می‌شود که بخش تعیین عملکرد بازیکن را برعهده دارد. به این معنی داستان را طوری طراحی می‌کند که بازیکن به چه سبک و سیاقی پیش برود. این مواردی است که در امور فنی بسیار می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

داستان‌های قرآنی پتانسیل ساخت بازی‌های رایانه‌ای را دارند

وی یادآور شد: زمانی که بحث پتانسیل داستان‌های قرآنی را در بازی‌های رایانه‌ای مطرح می‌کنیم، باید ببینیم که تا چه اندازه قوه تولید داریم. همچنین باید بررسی کنیم که آیا تاکنون چنین تولیدی را شاهد بودیم. زمانی که داستان‌های خارجی را مشاهده می‌کنیم آن بازی‌ها به غیر از ایجاد هیجان خاص، ویژگی خاصی ندارند، اما داستان‌های قرآنی، ارزشی، انقلابی و دفاع مقدس آنقدر جنبه‌های مختلف دارند که می توان براساس آن بازی‌های زیبای مختلفی را تولید کرد.

این بازی‌ساز تصریح کرد: مشکل اصلی در استفاده از داستان‌های قرآنی در تولید بازی‌های رایانه‌ای در دو دیدگاه است. اولین دیدگاه به طرز تفکر تولیدکنندگان و متولیان این رشته در ایران مربوط می‌شود مبنی بر اینکه به تقلیدگرایی باور دارند هرچند در صحبت‌هایشان می‌خواهند این نقیصه را پنهان کنند. دومین طرز تفکر آن است که با نوع دیدگاه اول مشکل دارند. بنابر این ما پتانسیل این را داریم اما اینکه یک شرکت و نیروهای مجرب و قوی در این حوزه کار کنند کم است. البته مشکلات متعددی از حیث بازخورد نیز می‌تواند داشته باشد.

http://iqna.ir/fa/News/1349052