تولید بازی‌های رایانه‌ای با مضامین قرآنی؛ پرهزینه اما سودآور

گروه فضای مجازی: هادی جعفری‌منفرد گفت: قصص قرآنی، پتانسیل تبدیل به بازی‌های رایانه‌ای را دارند اما مشروط بر اینکه بپذیریم، ساخت بازی‌های رایانه‌ای، بسیار پرهزینه و در عین حال بسیار سودآور است.

هادی جعفری‌منفرد، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به حوزه بازی‌های رایانه‌ای با مضامین اسلامی اظهار کرد: قطعا اگر بخواهیم به سمت تولید چنین بازی‌هایی حرکت کنیم باید به خاطرداشته باشیم که هر زمان به سمت شعارزدگی حرکت کنیم و هر وقت حرکت‌مان به سمت اینکه بخواهیم منویات فکری خودمان را به طور مستقیم و آشکار به کاربران انتقال دهیم، شاهد مخاطب‌گریزی خواهیم بود.

در وهله اول به جنبه سرگرمی بازی‌های رایانه‌ای توجه شود

تولیدکننده بازی آنلاین جام مجازی خلیج فارس ادامه داد: باید همچون همه دنیا اولین قدم‌مان در تولید بازی‌ها و محصولات فرهنگی‌مان، نگاه سرگرمی به حوزه بازی‌های رایانه‌ای باشد. قدم دوم‌ می‌تواند نگاهی فرهنگی‌ باشد که  آنگاه باید آن را به صورت دقیق و حساب شده در بازی‌های رایانه‌ای مورد توجه قرار داد.

تولیدکننده بازی رایانه‌ای «تمدن ایران(تخت جمشید)» تصریح کرد: در حوزه مفاهیم مذهبی، فیلم و سریال‌های مختلفی تولید شده است اما در این میان مجموعه تلویزیونی مختار، مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد؛ این امر به دلیل کیفیت مجموعه و دقتی است که به آن شده بود. بنابراین اگر بگوییم کاربران علاقه‌ای به بازی‌هایی با مضامین دینی ندارند، درست نیست؛ بلکه اگر اثری با کیفیت تولید شود و در آن تولید، اولین معیار لذت بردن کاربر از بازی باشد، در این حالت می‌توان با هزینه‌ای معقول و درست، بازی‌هایی تولید کنیم که سبب لذت بازیکنان شود و به راحتی می‌توانیم بحث‌های فرهنگی خودمان را در آن پیش ببریم.

قصص قرآنی؛ منبعی قوی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای است

وی داستان‌های قرآنی را ظرفیت مناسبی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: ما دو منبع قوی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای داریم که داستان‌های قرآنی یکی از آن به شمار می‌رود و از معیارهای داستانی خوبی برخوردارند. اگر می‌خواهیم به سمت تولید چنین بازی‌هایی برویم، نباید این رویکرد وجود داشته باشد که تنها هزینه کنیم و به نوعی رفع تکلیف شده باشد و در نهایت شاهد تولید ضعیفی باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد، به نوعی بی‌حرمتی به اصل قصه و سبب دلزدگی کاربر ایرانی می‌شود.

جعفری‌ منفرد ادامه داد: اگر یک بازی رایانه‌ای ضعیف در حوزه داستان‌های قرآنی تولید شود، حتی اگر در تولیدات بعدی شاهد بازی‌های قوی باشیم، دیگر مخاطب اعتماد نخواهد کرد و نسبت به این بازی‌ها گارد خواهد گرفت؛ چون ممکن است این بازی‌ها شعارگونه شوند.

وی بیان کرد: قصص قرآنی، پتانسیل تولید بازی‌های رایانه‌ای دارند اما مشروط بر اینکه بپذیریم حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای، بسیار پرهزینه و در مقابل بسیار سودآور است. اگر مسئولان ارشد به این موضوع برسند در آن زمان می‌توانیم شاهد تولید آثار فاخر با فروش خوبی باشیم.

مسئولان در خواب هستند

مدیرعامل شرکت فناوران توسن گام تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، با وجود توصیه‌های مؤکد مقام معظم رهبری که آخرین موردش را در دیدار ایشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تولید بازی‌های مفید یارانه‌ای شاهد بودیم. زمانی که عالی‌ترین مقام سیاسی و مذهبی کشور با آن همه مشغله تا این حد نگران این مسئله هستند، به عنوان تولیدکننده خوشحال می شوم که ایشان دغدغه دارند و در مقابل برای مسئولانی که باید این منویات را به اجرا برسانند و عملی کنند، تأسف می‌خورم. گویا مسئولان در سالیان گذشته در خواب بودند و سال به سال شاهد اعتبارات اندک این حوزه هستیم و از طرفی مدیریت این اعتبارات خوب نیست تا جایی که به اصطلاح اشک تولید‌کننده را در تولید بازی‌های رایانه‌ای در می‌آورد.

وی یادآور شد: تولید کنندگان برای تولیدات‌شان حتی با بدترین مشکلات روبرو هستند. اکنون ما در محاصره بازی‌های خارجی هستیم که هزینه ساخت هر یک از آنها همچون بتلدفیلد، میلیون‌ها دلار است. بازی‌هایی که به نوعی فرهنگ ما را نشانه‌ گرفتند و بعضا در بازی‌ها، در ردیف مأموریت‌های‌شان حمله به ایران و از بین بردن تجهیزات هسته‌ای ایران است.

با اعتبارات کنونی، رقابت محال است

تولیدکننده بازی رایانه‌ای «باغ سیب» ادامه داد: اگر می‌خواهیم با چنین بازی‌های خارجی مقابله کنیم که با هزینه‌های چند میلیون دلاری تولید می‌شوند اما با نازل‌ترین قیمت در اختیار کاربران داخلی قرار می‌گیرند، نمی‌توان از تولیدکننده ایرانی انتظار داشت که با اعتبارات 100 میلیون تومانی بازی رایانه‌ای بسازد که با بازی رایانه‌ای خارجی رقابت کند. اگر به این باور برسیم باید هزینه کنیم.

وی بیان کرد: بازی‌سازان ایرانی امروز قابل رقابت با بهترین بازی‌سازان خارجی هستند؛ مشروط بر اینکه مسئولان این حوزه را جدی بگیرند نه آنکه اعتبارات کل بازی‌های رایانه‌ای امسال به سه میلیارد تومان برسد.

ادامه دارد...

http://iqna.ir/fa/News/1348029/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C%D8%9B-%D9%BE%D8%B1%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1