صنعت بازی‌سازی و انیمیشن، پول‌سازتر از هالیوود/ لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌سازی ایران

مدیر مدرسه گرافیک اینورس که به تازگی در نمایشگاه بین‌المللی «سیگراف» شرکت داشته، معتقد است صنعت بازی‌سازی و انیمیشن، پولسازتر از صنعت سینمای هالیوود و خودروسازی است اما در ایران هنوز به سرمایه‌گذاری در این زمینه فکر نشده است.

علیرضا اردوبادی مدیر مدرسه گرافیک اینورس که برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی هنرهای دیجیتال «سیگراف» حضور یافت و هنر دیجیتال ایران را به نمایش گذاشت که به گفته خودش با استقبال بسیار زیادی از سوی دیگر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه رو به رو شد.

* تسلط به هنرهای آکادمیک مقدمه ورود به دیجیتال آرت است

علیرضا اردوبادی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره اهمیت هنرهای دیجیتال در دنیا و شناختی که از آن در ایران وجود دارد توضیح داد: دیجیتال آرت موضوع مهمی در دنیاست اما در ایران طراحانی که سالهاست در حوزه های مختلف گرافیک، نقاشی،‌طراحی، مجسمه سازی و ... کار می‌کنند، هنوز شناخت صحیحی از دیجیتال آرت ندارند چون تاکنون هیچ کس بانی معرفی و شناساندن آن در ایران نشده است. به همین دلیل خیلی از هنرمندان قدیمی تصورشان از هنر دیجیتال این است که کسی پای کامپیوتر می نشیند و با کمی کار کردن با کامپیوتر و استفاده از نرم‌افزازهای مختلف به یک تصویر می رسد و البته کار خاصی هم به لحاظ هنری بلد نیست، در حالی که کاملاً خلاف آن است و اگر کسی روی هنرهای آکادمیک به خصوص طراحی کار نکرده باشد و تسلط کافی به هنر نداشته باشد، نمی‌تواند به نتیجه درستی در کار با کامپیوتر برسد.

او تأکید کرد: کسی می‌تواند وارد دیجیتال آرت شود که روی هنر آکادمیک تسلط داشته باشد و این شرط اول برای کسی است که می خواهد وارد هنر دیجیتال آرت شود.

* صنعت بازی‌سازی، پولسازتر از هالیوود و خودروسازی

علیرضا اردوبادی درباره استفاده و کاربرد دیجیتال آرت در دنیا هم توضیح داد: دیجیتال آرت در موارد مختلفی در دنیا استفاده می شود از جمله جدی‌ترین آنها صنعت سینماست که تنها جایی است که به صورت درست و صددرصد درست از این امکان استفاده می کند. صنعت سینمای هالیوود از نظر اقتصادی و سیاسی از دیجیتال آرت بهره برداری می‌کند همان طور که امروزه بسیاری از فیلم های پرفروش سینمای هالیوود نیز با استفاده از دیجیتال آرت و کامپیوتر ساخته می‌شود.

اردوبادی با اشاره به گردش مالی بسیار زیادی که در صنعت سینمای هالیوود وجود دارد درباره صنعت گیم و انیمیشن گفت: صنعت بازی سازی و انیمیشن‌سازی از صنعت سینمای هالیوود هم پردرآمدتر است که خوشبختانه پتانسیل آن نیز در ایران بسیار زیاد است.

او با اشاره به فعالیت‌هایی که در ایران در زمینه بازی‌سازی و انیمیشن شده است گفت: اگر چه در ایران هم فعالیت‌های بسیار اندکی در زمینه گیم و بازی سازی شروع شده است اما باید توجه داشت که صنعت گیم و بازی سازی فوق العاده پول ساز است به طوری که به جرأت می‌توان گفت از بسیاری صنایع دیگر از جمله خودروسازی هم پول سازتر است چون راه اندازی یک کمپانی گیم و بازی سازی،  سرمایه بسیار کمتری نسبت به خودروسازی می خواهد،  اما مانعی که وجود دارد این است که شناخت لازم از این صنعت وجود ندارد و به همین دلیل تاکنون سرمایه گذاری در این صنعت انجام نشده است.

او با اشاره به فعالیت مؤسساتی ایرانی در زمینه انیمیشن‌سازی و بازی سازی گفت: ‌البته موسساتی در این زمینه راه افتاده است اما آن طور که باید و شاید فعالیت ندارند به این دلیل که نیروهای زبده و آموزش دیده برای این منظور آنقدر نیستند که بتوان گفت صنعت بازی سازی ما هم در دنیا حرفی برای گفتن دارد.

* پیشروی صنعت سینمای دنیا به سمت سرگرمی

او در ادامه به گرایش صنعت فیلمسازی دنیا به سمت دنیای بازی و سرگرمی اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم که صنعت فیلمسازی دنیا هم در سال‌های آینده به شکل امروز باقی نخواهد ماند و همه چیز دارد به سمت سرگرمی بیشتر پیش می رود. همان طور که امروز هم یک دستگاه تلفن همراه کوچک و تلویزیون‌های امروزی نیز چندین مدل بازی مختلف در آن نصب می‌شود. بنابراین همه چیز به سمت دنیای بازی‌ها و سرگرمی بیشتر گرایش دارد.

او درباره تأثیرگذاری صنعت بازی‌سازی در دنیا و استفاده کشورهای مختلف از این صنعت در راستای اهداف خود توضیح داد: صنعت بازی‌سازی صنعت بسیار تأثیرگذاری است و نفوذپذیری بالایی دارد که نیازمند حمایت مالی سرمایه‌گذاران است تا بتوان از آن با اهداف مختلف استفاده کرد اما تاکنون همه فعالیت‌هایی که در این زمینه در ایران انجام شده است، سفارش‌هایی مشخص و محدود بوده است که مانع فعالیت خلاقانه هنرمندان آن می‌شود و همان چند نفر هنرمند فعال در این بخش نیز اگر بخواهیم بین صفر تا صد به آن‌ها نمره بدهیم در مقایسه با فعالیت‌هایی که در دنیا صورت می‌گیرد، بین 5 تا 10 امتیاز بیشتر نمی‌گیرند چون اطلاعات و سطح دانش کسانی که در ایران کار بازی سازی را شروع می‌کنند با کسی که به طور مثال در آمریکا این کار را می‌خواهد شروع کند بسیار متفاوت است.

او تصریح کرد:‌اگر صنعت انیمیشن و بازی سازی ما در ایران درست رونق بگیرد، اتفاق بسیار بزرگی خواهد افتاد و کارآفرینی‌ها بزرگی اتفاق می‌افتد. اما چون شناخته شده نیست روی آن سرمایه گذاری نمی شود.

وی افزود: ‌هنرمندان ما در حوزه هنردیجیتال بزرگترین آرزویشان این است که در فلان کمپانی آمریکایی یا اروپایی کار کنند در حالی که ایرانیانی هستند که هم‌اکنون در آن کمپانی‌ها مشغول کارند اما انگیزه لازم را ندارند و ترجیح می‌دهند که در کشور خودمان کار کنند. 

*صنعت بازی‌سازی ایران نیازمند سرمایه‌گذاری 

اردوبادی تصریح کرد: این کار، نیاز به سرمایه خیلی زیادی هم ندارد بلکه بیشتر به نیروی انسانی زبده و آموزش دیده نیاز دارد که بتواند با استفاده از سرمایه اندکی، پول ساز باشد.

اردوبادی با اشاره به اهمیت توجه به این صنعت پولساز در ایران گفت: یکی از موارد اهمیت این صنعت این است که می‌تواند در زمره صادرات غیر نفتی ما قرار گیرد، دوم آن که به افزایش کارآفرینی منجر می‌شود و سوم این که می‌توانیم با استفاده از این صنعت فرهنگ خودمان را به خارجی‌ها نشان دهیم.

* صنعت انیمیشن و بازی‌سازی در خدمت اهداف سیاسی و تبلیغاتی دنیا

او با ذکر مثالی در استفاده از این صنعت در مسائل سیاسی از سوی کشورهای خارجی گفت: در یوتیوب ویدئویی دیدم که بسیار ناراحت کننده بود، آنها با استفاده از یک ویدئو با این مضمون که «اگر می خواهید تحریم‌ها علیه ایران لغو نشود با این شماره تماس بگیرید» سعی داشتند با استفاده از انیمیشن بسیار جذاب در  راستای اهداف سیاسی خود استفاده کنند. در حالی که ما نیز می‌توانیم چنین قدرتی را در صحنه بین‌المللی داشته باشیم که با استفاده از انیمیشن های جذاب و بازی سازی بر افکار عمومی تأثیرگذار باشیم که البته نیاز به حمایت مالی و شناخته شدن این استعدادها هست.

اردوبادی که مدرسه‌ای را با عنوان «اینورس» دایر کرده است درباره فعالیت‌های این مدرسه هم گفت: ما استعدادهای بسیار زیادی در این زمینه داریم و  ما در این مدرسه سعی کردیم با استفاده از اطلاعات روز دنیا در زمینه صنعت گیم و انیمیشن و با استفاده از استادانی که خودشان ظرف مدت 10 یا 15 سال با تلاش و ممارست بسیار توانسته‌اند در زمینه صنعت بازی‌سازی و انیمیشن پیشرفت کنند، آموخته‌هایشان را در عرض یک سال به علاقه مندان با استعداد آموزش ‌دهند.

وی با بیان این که به دیده سرمایه‌گذاری به این صنعت در ایران نگاه نمی‌شود افزود: اگر چه بسیاری این صنعت را دانش بنیان نمی‌دانند اما این صنعتی است که روی اندیشه نسل جوان به خصوص کودکان و نوجوانان ما بسیار تأثیرگذار است.

* شگفتی دنیا از دیدن استعدادهای دیجیتال آرت در ایران

اردوبادی با اشاره به حضورش در یک نمایشگاه بین‌المللی در زمینه صنعت بازی سازی گفت: دو هفته گذشته در نمایشگاه سیگراف که بزرگترین نمایشگاه هنر دیجیتال دنیاست، شرکت کردیم و هنر دیجیتال آرت ایران را به نمایش گذاشتیم. جالب این بود که شرکت‌های بازی سازی بسیاری از دانشگاه‌های خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند و بسیار متعجب شدند که در ایران هم این دانش روز دنیا وجود دارد و جالب تر ان که بسیاری از استادان مطرح دنیا که آموزشگاه های معروفی در دنیا دارند، درخواست آموزش در این مدرسه در ایران را داشتند. این خیلی خوب است که ما توانستیم نظر این افراد مطرح را  به خود جلب کنیم و اگر بتوانیم با سرمایه‌گذاری از حضور این افراد در ایران استفاده کنیم،‌مطمئن هستم که صنعت انیمیشن و فیلم ما متحول خواهد شد و آن گاه ایران می تواند صنعت خود را در بازی‌سازی و انیمیشن داشته باشد و با قدرت به رقابت با دنیا بپردازد.

او در ادامه درباره فعالیت‌های آینده مدرسه اینورس هم گفت: دیجیتال آرتیست‌های ایرانی همه جوانند و با استعداد و ما همه تمام تلاش خود را روی این موضوع متمرکز کرده‌ایم.

سعی داریم که طرحی را به وزارت ارشاد ارسال کنیم که با تأیید آن انیمیشنی حرفه‌ای را تا سال 93 بسازیم.

اردوبادی درباره موفقیت‌هایی که تاکنون در زمینه انیمیشن ایرانی داشته‌ایم از  جمله شکرستان و تهران 1500 گفت: ما تاکنون موفقیت‌هایی را در زمینه انیمیشن داشتیم که با 10 سال قبل خودمان قابل مقایسه نیستیم اما با شکل بین‌المللی آن هنوز فاصله داریم به این دلیل که سرمایه گذاری در دنیا روی این مسائل به درستی اتفاق می‌افتد به طور مثال برای ساخت موسیقی یک انیمیشن تا یک میلیون دلار هزینه می‌شود، در حالی که انیمیشن تهران 1500 ما که بیشترین خرج را در زمینه انیمیشن داشت تنها 4 میلیون تومان برای ساخت موسیقی آن هزینه کرد که واقعاً پول زیادی نیست.

* استعدادهای هنرمندان ایرانی در اندازه والت دیزنی است 

وی به لزوم ایجاد انگیزه برای هنرمندان مستعد ایرانی در صنعت بازی سازی و انیمیشن سازی هم تأکید کرد و گفت: هنرمندانی هم داریم که دارند برای شرکت‌های خارجی انیمیشن سازی می‌کنند، چون تلاشی که می‌کنند باید از نظر اقتصادی برایشان توجیه داشته باشد اما در ایران چنین سرمایه‌گذاری‌هایی صورت نمی‌گیرد من به جرأت می‌توانم بگویم هنرمندانی در ایران داریم که می توانند در اندازه انیمیشن سازان هالیوودی و والت دیزنی کار کنند  اما ترجیح می‌دهند این کار را برای خارجی‌ها انجام دهند چون در ایران بابت این تلاش ها پولی هزینه نمی‌شود و همین ها ضربه مهلکی به انیمیشن ما زده است.

او در خاتمه تصریح کرد: انیمیشن و بازی سازی ایران با وجود پیشرفتی که داشته است اما هنوز خیلی برای کار کردن جا دارد هم از نظر داستان و هم تکنیک‌های قوی‌تر  که البته هنرمندان مورد نیاز آن را هم داریم که تعدادشان بسیار کم است و باید آموزش ببینند و همچنین سرمایه‌گذاری درستی روی آن صورت گیرد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920909001096