بازی‌های رایانه‌های چشم انتظار نگاه ویژه مسئولان/استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای حیرت‌آور است

استقبال خانواده‌ها بخصوص قشر نوجوان از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای نشان از اهمیت این نمایشگاه میان مردم است که باید مسوولان امر نگاه ویژه‌تری به آن داشته باشند.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از ایرنا، "سعید جابری انصاری" دبیر ستاد حمایت وصیانت از محصولات فرهنگی، هنری گفت: این دوره از نمایشگاه بنیاد ملی بازی های رایانه ای با استقبال و شکوه هرچه بیشتر در حال برگزاری است که پذیرای مخاطبان بسیاری شده و توانسته بعد از نمایشگاه کتاب یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه های سال کشور باشد.


وی افزود: این حجم استقبال نشان می دهد که مردم، خانواده ها و همچنین قشر نوجوان در بحث فضای مجازی بخصوص بازی های رایانه ای توجه جدی و علاقه ی شایان ذکری داشته که این موضوع جای امیدواری بسیار دارد.
جابری انصاری همچنین درخصوص تفاوت این دوره از نمایشگاه در مقایسه با دوره گذشته افزود: در این دوره از نمایشگاه بازی های رایانه ای بیش از چهار صد دستاورد بازیهای ایرانی کوچک و بزرگ در نمایشگاه گنجانده و بخش های بسیار خوبی نیز به این نمایشگاه اضافه شده است که بخش آموزش علمی کاربردی اولین آموزشگاه بازی‌های رایانه ای در غرب آسیا بزرگترین رخداد این دوره از نمایشگاه بوده است گرچه نقاط قوت و ضعفی هم بر این نمایشگاه وارد است.
وی همچنین به برگزاری زمان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه بنیاد ملی بازی های رایانه ای، نمایشگاه جیمز کام درشهر کلن آلمان که آن نیز نمایشگاه تخصصی بازی های رایانه ای که در حال برگزاری است باعث شد تا کشورهای خارجی تمایل به شرکت در آن نمایشگاه را داشته باشند و به دلیل عدم تقارن برپایی این دو نمایشگاه با هم فعالان عرصه بازی که در سطح جهانی فعالیت می کنند برای اینکه بتوانند به آن نمایشگاه بپیوندند از شرکت در نمایشگاه ما بازماندند.
دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری درپاسخ به اینکه آیا نمایشگاه توانسته تمامی خواسته های قشر کودک و نوجوان امروز ما را فراهم کند اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه پویا و دانش محور باشد زیرا مهمترین موضوعی که امروز قشر گسترده کودک و نوجوان با آن در ارتباطند بازی های رایانه ای است که باید مسئولان امر درا ین حوزه نگاه علمی داشته باشند که حضور 15 دانشگاه در نمایشگاه و ارائه دستاورد تولید بازی نشانگر این است که این نگاه علمی بر  تولید بازی های رایانه ای حاکم شده است و در راستای آن نیز باید زیرساختهای علمی آن در دانشگاه فراهم شود.
جابری انصاری ادامه داد: دنیای امروز جهش علمی مضاعف بروی بسیاری موضوعات بخصوص بازی های رایانه ای داشته است گر چه بازی های بسیاری وجود دارند که با فرهنگ اسلامی بومی و ایرانی ما مطابقت ندارند و رده های سنی از این بازی ها استفاده می کنند که شخصیت آنها درحال شکل گیری است که ما در این زمینه احساس دغدغه می کنیم.
وی همچنین به حمایت از تولید کنندگان بازی های رایانه ای در کشور اشاره کرد و گفت: باید از فعالان عرصه اقتصادی که در بخش تولید بازی های رایانه ای به تولید می پردازند حمایتهای ویژه شود تا ‌آنها نیز با فراغ خاطر بتوانند بر روی مباحث مهم دینی و ملی در عرصه های مختلف فرهنگی چون دفاع مقدس پهلوانان اسطوره ای و موضوعات اجتماعی که مردم در زندگی روزمره خود با آنها روبرو هستند به تولید بپردازند.
جابری انصاری افزود: مسئولان امر باید در پرتو فضای ایجاد شده محملی فراهم آورند تا نقاط آسیب پذیر این عرصه از طریق تعامل با مخاطب و ارتباط با تولید و توزیع کنندگان شناسایی شود.
وی به فعالیت 6 شرکت که به توزیع بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند اشاره کرد و گفت: هم اکنون 6 شرکت به توزیع بازی‌های رایانه‌ای پرداخته و در نمایشگاه حضور داشته‌اند.
وی ادامه داد: ما باید با تلاش تولید و توزیع کنندگان این عرصه شرایطی فراهم آوریم که با سند و خط رسمی مشخص چشم اندازی 5 ساله برای بازی‌های رایانه‌ای در کشور فراهم آوریم. 
انصاری همچنین به حضور چشمگیر بازی‌های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: باید بازی های بومی ما بیش از پیش تقویت شود متأسفانه امروز بازیهای خارجی حضور چشمگیری در کشور ما و میان قشر نوجوان داشته که درصد آن ها از بازی های ایرانی بسیار بیشتر شده است.
دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی، هنری در ادامه گفت: ما باید فضا را با در نظر گرفتن تسهیلاتی چون وام، معافیت های مالیاتی و پذیرش آن ها در دانشگاه های علمی کاربردی که توسط آموزش عالی کشور نیز پذیرفته شده شرایطی فراهم کنیم تا در سایه این فضای ایجاد شده آنها رغبت کنند به تولید و فعالیت بیشتر در این عرصه بپردازند، زیرا عدم حمایت از آن ها باعث می شود که در دراز مدت آن ها از تولید در این عرصه خارج بشوند.
وی تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم که نگاه حمایتی ما باید صرفا هولوگرام باشد، زیرا هولوگرام به معنای شناسه ای برای تولید و عرضه بازی های رایانه ای و صدور مجوز برای کارخانه ها و شرکت های معتبر است که نشانگر این است فرآیند تولید و عرضه به شکل منطقی تولید شده است.
انصاری از هولوگرام به عنوان یک امتیاز کوچک برای فعالان عرصه بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: با دادن هولوگرام حمایت انجام نمی شود بلکه هولوگرام به عنوان یک آیتم کوچک است اما مشخص کننده مسیر درست نیست بلکه ما باید دیدگاه کلان تری در این حوزه داشته باشیم و بحث حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی را در دستور کار خودمان قرار دهیم.
وی همچنین به شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای که خود نیز به عنوان نماینده وزارت ارشاد در آن شورا حضور دارد، اشاره کرد و افزود: در این شورا نهادهای مختلفی شرکت داشته و مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای نیز حضور دارد و تلاش می شود تا بازی هایی که در سطح جامعه عرضه می شود در این شورا بررسی و با نظارت مجوز گیرند چه بازی های داخلی و چه بازی های خارجی.
انصاری گفت: هر شرکتی که به تولید بازی دست می زند باید از این شورا مجوز و پروانه بگیرد و شورا نیز با نگاه فرهنگی و ویژه و همچنین با در نظر گرفتن نیاز متناسب با کودک و نوجوان امروز دست به انتخاب می زند.
وی در پایان همچنین به فعالیت مستمر این شورا اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته شورا به طور جدی 52 جلسه مستمر داشته است و به نظر می رسد همین اتفاق نظر نهادهای مختلف می تواند نقطه امری باشد که با همفکری و تلاش نیاز امروز کودک جامعه فراهم شود و امید است در این دولت شاهد توجه ویژه مسئولان به بازی های رایانه ای در سطح کشور باشیم.