ارتقای سطح کیفی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی ضروری است

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: ارتقای سطح کیفی بازی‌های رایانه‌ای با ترویج فرهنگ اسلامی در کشور باید مورد توجه تولید کنندگان قرار گیرد.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دکتر بهروز مینایی در حاشیه دومین نمایشگاه استانی بازیهای رایانه ای در استان خراسان رضوی با یادآوری اینکه در کشوهای غربی کاربران ساعت های زیادی را به بازی های رایانه ای اختصاص می دهند، افزود: کاربران آمریکایی  روزانه 215 میلیون ساعت را صرف بازی های مختلف رایانه ای می کنند و سه و هشت دهم کنسول برای هر کاربر وجود دارد.
وی ادامه داد: 36 میلیون نفر از 82 میلیون نفر جمعیت کشور آلمان را کاربران بازی های رایانه ای به خود اختصاص می دهند و 66 درصد این افراد بین گروه سنی 10 تا 65 سال هستند که هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد و 600 میلیون یورو و 47میلیون ساعت را صرف بازی های رایانه ای می کنند که آمار قابل توجهی است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین به کاربران بازی های رایانه ای در کشور فرانسه اشاره کرد و توضیح داد: حدود24 میلیون کاربر از جمعیت 66 میلیونی فرانسه کاربران بازی های رایانه ای هستند که 42درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
مینایی با یاد آوری این که در کشور ایران با جمعیت  75میلیونی ،حدود 46 میلیون نفر، بین 7 تا 40 درصد با صنعت گیم آشنا و حدود 54 درصد از این جمعیت از کاربران بازی های رایانه ای هستند ، افزود: از  بیش 20 میلیون گیمری که در کشور وجود دارد 60 درصد پسران و 40 درصد دختران یعنی 12میلیون پسر و 8 میلیون دختر هستند که از این تعداد 36 درصد روزانه 155 ساعت صرف بازی رایانه ای می کنند و به طور متوسط حدود 2 ساعت در روز به بازی رایانه ای اختصاص می یابد.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مشکلات پیش رو در بومی سازی بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: نبود قانون کپی رایت در کشور و ورود بازی های خارجی با کیفیت بالا و  قیمت پایین در بازار، بازیسازان ایرانی را مجبور کرده تا تولیدات خود را با قیمت پایین 2 تا 5 هزار تومان در اختیار مخاطب قرار دهند.
مینایی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی ها ی رایانه ای وظیفه نظارت و محتواسنجی بازی های رایانه ای خارجی را بر عهده دارد، افزود: آگاهی بخشی به خانواده ها در زمینه بازی های رایانه ای و متناسب سازی تولیدات ارایه شده مطابق با گروه های سنی از دیگر وظایف این بنیاد به شمار می رود.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی های رایانه ای به آسیب های بازی های خارجی اشاره کرد و گفت: خانواده در زمینه محورهای آسیب رسانی بازی های رایانه ای خارجی از قبیل استفاده از محورهای جنسی ، ترویج فرهنگ مصرف مواد مخدر ، خشونت و خونریزی آگاهی سازی می شوند . 
وی افزود: محور مهمی که در رده بندی سنی در دیگر کشور ها مورد توجه قرار نگرفته است، ایجاد نا امیدی بخصوص در بازی هایی که همراه با ترس، افسردگی و خونریزی و همچنین تغییر هنجار های اجتماعی و حتی مذهبی  در بازی های خارجی است .
مینایی محورهای اسلام ستیزی در بازی های رایانه ای خارجی که توسط عوامل صهیونیستی طراحی شده است و به شکل گسترده در کشورهای اسلامی در اختیار کاربران گیم قرار داده شده است اشاره کرد و گفت : صهیونیست ها از تولیدکنندگان مطرح در صنعت گیم دنیا هستند و مدیریت اصلی شرکت های تولید کننده بازی های رایانه ای را این عده بر عهده دارند که هدف اصلی آنها توهین به اسلام و مسلمانان است و محور مهم در این زمینه گروه سنی  بوده که این تولیدکنندگان مورد حمله قرار داده اند. آنها بازی های رایانه ای ساخته اند تا گروه سنی کودکان 2 تا 4 سال از آن استفاده کنند که برای مقابله با آنها باید سطح کیفی محصولات ایرانی را با توجه به گروه سنی تولید مخاطبان مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به نشر اسلام در کشورهای غربی در آینده ای نزدیک شاهد نسبت معکوس مسیحیت و اسلام خواهیم بود و برای همین منظور باید بازی های اسلامی را برای مقابله با بازی های رایانه ای غرب برای اسلام ستیزی طراحی و روانه بازار کنیم که در این زمینه بحث اسرا –  نظام رده بندی سنی -  مورد توجه قرار گیرد.
مینایی به وظیفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای در زمینه تقویت و رشد تولیدات ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: نباید دیدگاه های ما در تولید بازی های رایانه ای سطحی باشد بلکه باید به فکر ترویج صنعت گیم در کشور باشیم .
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: این بنیاد تاکنون 45 بازی رایانه ای ایرانی را در زمینه های تاریخی، اساطیری ،فرهنگی ،ارزشی ،آموزشی و مذهبی تولید کرده است.
مینایی به ارایه بازی های رایانه ای در بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: بازی های ایرانی میرمهنا ، گرشاسپ و طلای سیاه توانسته اند ناشر خارجی پیدا کنند.
وی همچنین از فرهنگ سازی نادرست در زمینه بازی های رایانه ای داخلی ابراز تاسف کرد و ادامه داد: نبود قانون کپی رایت و فرهنگ غلط استفاده از بازی های خارجی با ارایه گرافیک بالا در ساخت بازی و با توجه قرار دادن علایق جوانان،  توانسته گروه مخاطبان کودک و نوجوان رابه خود جذب کند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به راه اندازی انستیتو ملی بازی سازی در این بنیاد اشاره کرد و افزود: سعی شده تا با این کار زیرساخت بازی های رایانه ای و سطح کیفی  تولیدات داخلی را ارتقا دهیم و راه را برای ورود حوزه های مختلف فرهنگی به عرصه بازی های رایانه ای و افراد دارای ایده برای ساخت بازی های فکری و معرفی جایگاه بازی هموار سازیم.