![«ربات تابان»، برای کودکان دارای اختلال یادگیری طراحی شده است](https://ircg.ir/uploads/thumbs//2021/40/486x306_WhatsApp_Image_2025-02-06_at_14_14_50__1_.jpeg)
![](https://ircg.ir/uploads/thumbs//2021/40/486x306_WhatsApp_Image_2025-02-06_at_14_14_50__1_.jpeg)
برنده تندیس بهترین بازی جدی، با بیان اینکه دهمین جشنواره ملی بازیهای رایانهای بسیار قوی برگزار شد، معتقد است که چنین رویدادهایی میتواند منجر به برقراری ارتباط میان بازیسازان و پیدا کردن ارتباط شود.
امید امیری، فناور تیم سدرا و فارغالتحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف که در دهمین جشنواره ملی بازیهای رایانهای تندیس بهترین بازی جدی سال را برای بازی «ربات تابان» دریافت کرده است، در گفتوگو با بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گفت: این ربات یک ربات اجتماعی است که برای کودکان دارای اختلال یادگیری، تولید شده است.
وی افزود: تولید این ربات از سال ۹۳ شروع شد که بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان آزمایشگاه، پروژه خود را روی آن تعریف کردند و این یک طرح پژوهشی است. نحوه تعامل این ربات این است که از طریق بازی از پیش طراحیشده کودکان به سوالات پاسخ میدهند و از این طریق با آن ارتباط میگیرند، در صورتی که کودکان به سوالات به درستی پاسخ دهند ربات آنها را تشویق کرده و به آنها تدریس میکند.
وی ربات تابان را وسیله کمک آموزشی در راستای تمرین کودکان دچار نارساخوانی دانست و درباره صنعت بازی گفت: در ایران صنعت بازی جای رشد زیادی دارد اما به دلایل مختلف فرهنگسازی نشده است که مردم از بازی ایرانی استفاده کنند. امید است که شرایطی فراهم شود که فرهنگ گستردهتری داشته باشیم.
امیری با بیان اینکه در ایران صنعت بازی درآمدزا نیست، علت این موضوع را ناشی از مواردی از جمله وصل نبودن به اقتصاد جهان مطرح کرد و گفت: در همین نمایشگاه دو تا سه غرفه کل بحثشان این است که ما بازی شما را در بازارهای بینالمللی نشر میدهیم؛ چرا باید چنین دستاندازی وجود داشته باشد؟
وی معتقد است که صنعت بازی جا نیفتاده است و باید یک هول اساسی در این زمینه داده شود.
فناور تیم سدرا در ادامه با بیان اینکه دهمین جشنواره ملی بازیهای رایانه ای بسیار قوی برگزار شد، معتقد است که چنین رویدادهایی میتواند منجر به برقراری ارتباط میان بازیسازان و پیدا کردن ارتباط شود.