توجه ویژه صنعت بازی‌های ویدئویی به «واقعیت مجازی»

نمایشگاه سرگرمی الکترونیکی یا نمایشگاه رسانه و تجارت که با عنوان E3 شناخته می‌شود، امسال نیز بار دیگر برگزار شد تا اهمیت و جایگاه خود را در دنیای صنعت بازی به نمایش بگذارد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به نقل از خبرگزاری مهر، نمایشگاه سرگرمی الکترونیکی یا نمایشگاه رسانه و تجارت که با عنوان E3 شناخته می‌شود، یک نمایشگاه بازرگانی سالانه است که توسط انجمن سرگرمی نرم‌افزار (ESA) برگزار می‌شود. بسیاری از ناشران بازی‌های ویدیویی و سازندگان وسایل جانبی گیمینگ از این نمایشگاه استفاده می‌کنند تا بازی‌های جدید و محصولات مرتبط به آن‌ها را معرفی و برای‌شان تبلیغ کنند.

مراسم ای ۳ معمولاً در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن در مرکز اجتماع لس آنجلس (LACC) برگزار می‌شود. جدیدترین رویداد از روز چهاردم ژوئن ۲۰۱۶ آغاز شد و تا روز شانزدهم این ماه ادامه داشت.


مایکروسافت مقابل سونی: چه کسی پیروز ای ۳ امسال شد؟

این سؤال که «چه کسی پیروز ای ۳» شد هر سال پیش می‌آید و بعضی مواقع پاسخ آن آنقدر اهمیت دارد که نمی‌توان آن را پیش بینی کرد، اما بعضی سال‌ها هم اتفاق‌های این رویداد تغییراتی اساسی در پس زمینه صنعت گیمینگ به وجود می‌آورند که معمولاً به معنی این است که یکی از کمپانی‌های بزرگ یک استراتژی اشتباه جدید اتخاذ کرده که به رقیبی دیگر فرصتی برای بهره بردن از آن می‌دهد.

 امسال، سونی نمایش کلی بهتری داشت و در کنار پلتفورم واقعیت مجازی‌اش، چیزی را نشان داد که به نظر مجموعه‌ای قوی از نرم‌افزارها می‌رسید، اما مایکروسافت تمرکزش را معطوف استراتژی‌ای کرد که آینده گیمینگ را بهتر به تصویر می‌کشد.


 سونی در زمینه بازی و واقعیت مجازی از مایکروسافت بهتر بود

با وجود اینکه اظهار نظر درباره اینکه کدام کمپانی نمایشی بهتری در ای ۳ داشت ممکن است تا حدودی به سلیقه شخصی مربوط باشد، منصفانه است که بگوییم محصولات سونی، هیجان بیشتری نسبت به محصولاتی که مایکروسافت ارائه کرد داشتند. ردیابی فیس بوک از مکالمه‌های مربوط به ای ۳ هم نشان می‌دهد که کمپانی پلی استیشن توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

سونی پلتفرم های کنسول پلی‌استیشن ۴ و واقعیت مجازی‌اش را تقویت کرد و نرم افزار و سخت افزارهایی را به نمایش گذاشت که می‌توانند به آن کمک کنند رهبری‌اش در چرخه کنسول فعلی را حفظ کرده و موقعیتی ابتدایی در آینده تکنولوژی واقعیت مجازی به دست بیاورد.

در حرکتی که تا حدودی برعکس کنفرانس‌های سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نمایشگاه ای ۳ بود، سونی نسبت به مایکروسافت تمرکز بیشتری صرف معرفی بازی‌ها کرد و مجموعه‌ای قابل توجه از اعلامیه‌ها و نمایش‌ها را در وقت محدودش جا داد. از نکات برجسته می‌توان به قسمت جدید مجموعه بازی‌های «God of War»، تریلری جدید و تاریخ انتشار پروژه «The Last Guardian» که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشند و همچنین مجموعه‌ای از بازی‌های جدید از جمله پروژه‌ای از هیدئو کوجیما، طراح معروف گیم و یک بازی جدید «Spider-Man» که توسط شاخه اینسومنیاک گیمز ساخته می‌شود اشاره کرد.

مایکروسافت هم قسمتی جدید از یکی از بزرگترین مجموعه‌هایش را به نمایش گذاشت و تصاویری جدید از «Gears of War 4» را پخش کرد، از بازی‌های «Halo Wars 2» و «Forza Horizon 3» پرده برداشت و بازی آنلاین «Sea of Thieves» را نشان داد. قسمت جدید «Gears of War» پل ارتباطی بین پی سی و ایکس باکس وان است و بازی بزرگ سال ۲۰۱۶ این کمپانی خواهد بود، اما در کل بازی‌های اول شخص مایکروسافت آن فاکتور متعجب کننده را در خود نداشتند.

کراس پلتفرم (توسعه بازی‌ها میان چند پلتفرم مختلف) و انتشار بازی برای ایکس باکس وان و پی‌سی‌هایی که ویندوز ۱۰ دارند، پتانسیل این را دارد که به گذر زمان تأثیر قابل توجهی بر بازار بگذارد، اما خبر از هیچ بازی جدیدی به گوش نرسید که بتواند فاصله فروش سخت افزاری با پلی استیشن ۴ را پر کند.


همه از واقعیت مجازی می‌گفتند...

سونی در این رخداد این مسئله را روشن کرد که شرط بندی بزرگی روی واقعیت مجازی کرده و می‌خواهد اولین کسی باشد که یک کنسول واقعیت مجازی برای خود دارد و به این ترتیب پروژه‌های جدید سوم شخص از جمله رزیدنت اویل 7 از کپ کام، «Final Fantasy XV» از اسکوئر انیکس، «Star Wars Battlefront» از الکترانیک آرتس و یک پروژه Batman از برادران وارنر را معرفی کرد که قرار است همه‌شان با هدست‌های واقعیت مجازی سونی هم خوانی داشته باشند. نسخه‌های وی آر (واقعیت مجازی) این بازی‌ها ممکن است راهش را به پلتفورم های دیگر هم پیدا کند، اما در حال حاضر اعلام شده که آن‌ها تنها در پلی استیشن وی آر منتشر می‌شوند که می‌توان آن را از روز سیزدهم اکتبر به بعد به قیمت ۳۹۹ دلار در ایالات متحده خریداری کرد.

با وجود اینکه هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت یکی از بمب‌های ای ۳ سال ۲۰۱۵ بود، این دستگاه در لیست نمایش‌های امسال این کمپانی حضور نداشت و به واقعیت مجازی در مقایسه با سونی، توجه کمتری شد. احتمالاً این امر به خاطر این است که در کنسول‌های فعلی ایکس باکس وان، واقعیت مجازی محدود یا غایب است و به جای آن، قرار است در سخت افزار واقعیت مجازی اسکورپیو وارد ماجرا بشود. مایکروسافت قول داده وقتی اسکورپیو در فصل تعطیلات سال ۲۰۱۷ بیرون بیاید، قدرتمندترین کنسولی خواهد بود که تا به حال در کل بازار تولید شده است.

مقایسه فنی که سایت حرفه‌ای یوروگیمر انجام داد، حاکی از آن بود که اسکورپیو بسیار قدرتمندتر از آپدیت سخت افزاری جدید پلی استیشن نئو سونی خواهد بود، اما اینکه مزیت پردازش گرافیکی بهتر برای یکی از اعضای خانواده ایکس باکس می‌تواند تأثیر قابل توجهی در فروش کلی پلتفورم داشته باشد یا خیر، هنوز نامشخص است. تلاش‌های واقعیت مجازی سونی به خاطر پایگاه کاربران به شدت بزرگتر پی اس ۴ (۴۰ میلیون واحد پی اس ۴ فروخته شده که در مقابل ۲۰ میلیون واحد ایکس باکس وان رقم قابل توجهی است) پتانسیل سوددهی بالایی دارد و این در حالی است که با اسکورپیو، کنسول واقعیت مجازی مایکروسافت ممکن است مجبور شود از نقطه اول کارش را آغاز کند. مایکروسافت در نمایش ای ۳ کنسول‌های باریک ایکس باکس وان اس را هم به نمایش گذاشت، اما مثل نسخه‌های قابل دسترس فعلی ایکس باکس وان، نسخه اس هم برای تجربه واقعیت مجازی ایده آل نخواهد بود، حتی با وجود اینکه قرار است قدرت پردازشی بالاتری و قابلیت نمایش ویدئوی 4K داشته باشد.

واقعیت مجازی نقشی در کنفرانس مایکروسافت داشت و جان کارمک، طراح افسانه‌ای بازی‌ها و مسئول ارشد تکنولوژی کمپانی اکولوس، دِمویی از «Minecraft» را در هدست واقعیت مجازی گالاکسی سامسونگ نشان داد. اما حتی با این وجود هم تمرکز اصلی روی این بود که این بازی طوری آپدیت شود تا بازیکنان آی او اس، اندروید، ویندوز ۱۰ و ایکس باکس وان بتوانند با هم بازی کنند.


کراس پلتفورم را دست کم نگیرید

نمایش برخی از اولین استفاده‌های تکنولوژی واقعیت مجازی در بازی‌های بودجه بالا باعث شد کنفرانس و جلسه‌های پخش دموی سونی هیجان بسیار بیشتری نسبت به مایکروسافت داشته باشند، اما متصل کردن پلتفورم های ایکس باکس وان و پی‌سی می‌تواند تاثیرگذارترین چیزی باشد که در هر یک از رخدادهای سال ۲۰۱۶ این دو کمپانی به نمایش گذاشته شد. برنامه کراس پلتفورم مایکروسافت و برنامه «هرجا ایکس باکس بازی کن» که به بازیکنان اجازه می‌دهد هم در ایکس باکس وان و هم در پی سی با ویندوز ۱۰ به نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها دسترسی داشته باشند، احتمالاً صنعت گیمینگ را یک شبه تغییر نخواهند داد، اما این حرکتی است که الگوهای صنعت گیمینگ را عوض می‌کند و می‌تواند برای مدل برپایه نرم افزار و خدمات این کمپانی بیشتر جور در بیاید. قدرت سونی در ای ۳ سال ۲۰۱۶ نشان دهنده احتمال پویایی ادامه دار برای پلی استیشن ۴ است، اما مایکروسافت هم به نوبه خود نمایش خوبی داشت و هیچ از این دو کمپانی آن اشتباه‌های استراتژیک که در بیشتر رخدادهای ای ۳ دیده می‌شوند را مرتکب نشدند.