هم‌اندیشی بازی‌سازان با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

نشست هم‌اندیشی نمایشگاه بین‌المللی Tehran Game Convention که اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، روز پنج‌شنبه مورخ 25 شهریور با حضور جمعی از بازی‌سازان و مسوولان این نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مهرداد آشتیانی در ابتدای نشست با معرفی برنامه‌ها و جزییات این نمایشگاه پرداخت و بازی‌سازان را نسبت به وجوه و بخش‌های مختلف این نمایشگاه آگاه کرد.

آشتیانی در بخشی از توضیحات خود گفت: نمایشگاه TGC با همکاری مستقیم مجموعه «گیم‌کانکشن» برگزار می‌شود و این همکاری در خاورمیانه انحصاری خواهد بود. این مجموعه در اجرا نیز دخیل بوده تا تجربیات سال‌ها فعالیت خود را به ما منتقل کند. علاوه بر آن براساس قرارداد منقعد شده گیم‌کانکشن موظف است حداقل 20 ناشر بین‌المللی و 10 سخنران مطرح خارجی را به این نمایشگاه بیاورد.

وی افزود: حدود یک ماه دیگر تیمی از گیم‌کانکشن به ایران می‌آید و از شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی نیازسنجی خواهد کرد. براساس نتیجه این نیازسنجی نیز مشخص می‌شود که چه شرکت‌ها یا افراد باید برای حضور در این نمایشگاه دعوت شوند. به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود نیاز اکثر بازی‌سازان ایرانی حضور ناشران بین‌المللی باشد.

مهرداد آشتیانی درباره زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه نیز تشریح کرد: ابتدا قرار بود این نمایشگاه در اسفند ماه برگزار شود اما پس از مذاکره با گیم‌کانکشن، آن‌ها پیشنهاد دادند که زمان برگزاری در اردیبهشت ماه سال بعد باشد چرا که از نظر ترافیک نمایشگاه‌‌های مرتبط زمان خلوتی است. در نظر داریم نمایشگاه TGC را در دو روز و در محل مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کنیم.

مدیر پروژه نمایشگاه TGC درباره افرادی که تصمیم‌گیرنده هستند گفت: دو بخش کمیته نظارت و راهبری و تیم مشاوران در روند اجرایی نمایشگاه دخیل هستند. کمیته نظارت و راهبری در واقع ناظر به روند صحیح امور نمایشگاه خواهد بود. این کمیته از 5 نفر تشکیل می‌شود که دو نفر از گیم‌کانکشن، دو نفر از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و یک نفر از صنعت بازی‌سازی ما خواهد بود.

پس از ارایه توضیحات اعضای کمیته نظارت و راهبری نمایشگاه، آقایان حسن کریمی‌قدوسی، مهرداد آشتیانی و امیرحسین فصیحی به عنوان نماینده بازی‌سازان به سوالات و دغدغه‌های بازی‌سازان پاسخ دادند.

یکی از دغدغه‌های بازی‌سازان مسئله زمان برگزاری و نزدیک بودن آن به انتخابات ریاست جمهوری بود که مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‎ای پاسخ داد: قصد ما برگزاری نمایشگاه در اسفند ماه سال جاری بود، اما با توجه به اینکه گیم‌کانکشن همکار ما در برگزاری است و این مجموعه موظف است تا ناشران و سخنرانان را به ایران بیاورد، آن‌ها اردیبهشت ماه را پیشنهاد دادند و باتوجه به تجربه بسیار بالاتر آن‌ها این پیشنهاد را پذیرفتیم.

یکی‌دیگر از پرسش‌های بازی‌سازان این بود که چرا بنیاد افراد کمی را به نمایشگاه‌های خارجی می‌برد اما به حضور این تعداد شرکت و افراد خارجی در ایران اصرار دارد. کریمی قدوسی پاسخ داد: اینکه در یک نمایشگاه خارجی، چند بازی‌ساز ایرانی وجود داشته باشد خوب است اما اینکه ناشران و فعالان خارجی به ایران بیایند و هزاران بازی‌ساز را از نزدیک ببینند وجهه بسیار بهتری دارد. همه می‌دانیم که بازار بازی ایران برای خارجی‌ها ناشناخته است و آن‌ها دید منفی نسبت به ایران دارند. باید بیایند به ایران و ببینند که در اینجا امنیت و آرامش هست. اگر آن‌ها این مسئله را لمس نکنند و امنیت سرمایه‌گذاری را به چشم خود نبینند مطمئنا حضور قدرتمندی نخواهند داشت. در نتیجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حاضر است تا هزینه و انرژی صرف کند تا آن‌ها با بازار ایران آشنا شده و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کند.

یکی از خواسته‌های مهم بازی‌سازان در این نشست برنامه‌ریزی بنیاد برای کارگاه‌های آموزشی در زمینه آموزش نحوه صحیح ارایه و معرفی بازی به ناشران بین‌المللی بود که کریمی قدوسی این خواسته را به‌جا دانست و قول سلسله برنامه‌های آموزشی و غیره را داد و گفت: ابتدای آذر ماه بنیاد برنامه‌های خود را در این زمینه عمومی می‌کند و بازی‌سازان می‌توانند از این مجموعه برنامه بهره ببرند.