سهم بازی‌های ایرانی در بازار ایران به پنج درصد رسیده است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که شب گذشته، (12مرداد) میهمان گفت و گوی ویژه خبری بود از رشد فروش بازی‌های ایرانی در بازار ایران به پنج درصد خبر داد و افزود: : طبق آخرین پژوهش‌ها که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده، ایرانی‌ها 460میلیارد تومان در سال برای بازی‌های ویدئویی هزینه می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسن کریمی قدوسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما بیان کرد: از سال 1385 با مصوبه 584 شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی با عنوان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه مسؤلیت اصلی، حمایت، نظارت و جریان‌سازی تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارهای رسمی، در کشور 23 میلیون نفر گیمر داریم که به طور متوسط حدود یک ساعت در روز بازی می‌کنند.

قدوسی ادامه داد: اکنون میانگین سنی بازی کنندگان، 21 سال است اما 3 سال پیش این رقم 16 سال بود.

وی اضافه کرد: 12 درصد این افراد کودک ، 33 درصد نوجوانان، 29 درصد جوانان ،‌ 25 درصد میانسال و یک درصد، کهنسال هستند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: 67 درصد کسانی که بازی می‌کنند مرد و 33 درصد زن هستند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه بودجه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کمتر از 7 میلیارد تومان است گفت: حجم فروش بازی های رایانه ای در کشور 4 هزار و 600 میلیارد ریال است.

وی افزود: 65 درصد فروش بازی در کشور برای بازی‌های موبایلی، 20 درصد برای بازی‌های رایانه‌ای و 15 درصد برای کنسول‌های بازی است در حالی که در جهان تنها 32 درصد فروش بازی در موبایل است.

قدوسی اضافه کرد: علت این است که هزینه خرید بازی‌های موبایلی ارزان تر و فرصت مردم برای بازی در موبایل بیشتر است.

قدوسی افزود: عمده بازی‌های موجود در بازار قاچاق است که در قالب دانلود و رایت بر روی سی‌دی و توزیع آن است و قاچاق مرزی نداریم.

وی با بیان اینکه در یکسال و 4 ماه گذشته تعامل بسیار نزدیکی با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داشتیم گفت: تاکنون هزاران لینک توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای فیلترینگ به مراجع زیربط اعلام شده است.

قدوسی افزود: در 2 سال گذشته ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای را تشکیل دادیم که در همه استان‌های کشور با همکاری ادارات کل ارشاد، نمایندگی دارد.

وی گفت: در تهران، 1367 مرکز توزیع بازی‌های رایانه‌ای داریم که از این تعداد اکنون 147 مرکز شناسایی شدند که بازی غیرمجاز توزیع می‌کردند و هزار و 220 مرکز مجاز هستند.

قدوسی افزود: در یک سال گذشته تقریبا 4 هزار و 747 بازی موبایل را رده‌بندی سنی کردیم که در نوع خود کار بزرگ و سختی بود.

مهدی سالم کارشناس حوزه ارتباطات و فضای مجازی هم با حضور در این برنامه گفت: باید در راستای سالم سازی فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای حرکت کنیم.

وی افزود: می‌توان از طریق فیلترینگ، سایت‌های عرضه‌کننده بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای را بست.

سالم با تاکید بر اینکه باید نگاه حاکمیتی کلان‌تر وجدی‌تری بر روی بازی‌های رایانه‌ای حاکم باشد، گفت: باید زیست بوم تولید بازی‌های کامپیوتری در کشور شکل بگیرد.